چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی محتوای الکترونیکی درس علوم تجربی بر اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان هفتم متوسطه بر پایه مدل اسکورم انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر متوسطه هفتم شهر همدان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آنها تعداد 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks(2004) و سرزندگی تحصیلیDehghanizadeh and Hossein Chari(2010) به عمل آمد و سپس محتوای الکترونیکی درس علوم تجربی براساس استاندارد اسکورم به گروه آزمایش آموزش داده شد بدین صورت که که گروه کنترل در کلاس درس به شیوه متداول آموزش دیده و گروه آزمایش همان مطالب را در قالب استاندارد اسکورم فرا گرفتند.. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش محتوای الکترونیکی سبب افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان میشود. به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد برای افزایش اشتیاق تحصیلی و سرزندگی در دانشآموزان، استفاده از آموزش راهبردهای محتوای الکترونیکی موثر است.
The aim of this study was to identify the effectiveness of electronic content of experimental science course on the academic enthusiasm and vitality of seventh grade high school students based on the Scorm model. The present study was a quasi-experimental study with a pretest and posttest design with a control group. The statistical population was all seventh grade high school students in Hamadan in the academic year 1399-1398, from which 30 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups of 15 experimental and control. To conduct the research, under the same conditions, both pre-test groups were studied using Fredricks (2004) and Dehghanizadeh and Hossein Chari (2010) Academic Enthusiasm Questionnaire. It was given in such a way that the control group was trained in the classroom in the usual way and the experimental group learned the same things in the form of the Scorem standard. After the training sessions on the experimental group, The results of analysis of covariance showed that e-content teaching increases students' academic enthusiasm and vitality. In general, the results of this study showed that the use of e-content strategies training is effective to increase students' academic enthusiasm and vitality.
خلاصه ماشینی:
براي انجام پژوهش ابتدا در شـرايط يکسـان از هر دو گروه پيش آزمون با استفاده از پرسش نامه اشتياق تحصيلي فريدريکز(٢٠٠٤) و سرزندگي تحصيلي دهقان زاده و حسينيچاري(١٣٩١) به عمل آمد و سپس محتواي الکترونيکي درس علوم تجربي براساس استاندارداسکورم به گروه آزمايش آموزش داده شد بدين صورت که گروه کنترل در کلاس درس به شيوه متداول آموزش ديده و گروه آزمايش همان مطالب را در قالب استاندارداسکورم فرا گرفتند.
به منظور بررسـي اين فرضـيه که آموزش محتواي الکترونيکي درس علوم تجربي پايه هفتم موجب افزايش اشــتياق تحصــيلي دانش آموزان ميشــود و با توجه به اين نکته که اشتياق تحصيلي از سه مؤلفه اشتياق رفتاري، اشتياق عاطفي و اشتياق شناختي تشکيل شده است از تحليل کواريانس چند متغيري استفاده ميشود.
روبه رو هسـتند لازم اســـت عواملي را که موجب افزايش توانايي فرد، در مقابله با اين موانع و چالش ها شـــده و بر ســرزندگي تحصــيلي وي مي افزايند شــناســايي شــوند که مهم ترين آن راهبرهاي مطالعه به ويژه با استفاده از آموزش هاي الکترونيکي است که Alipour Katigari, Heidari, Narimani) (٢٠١٩ ,and Davoodi در مطالعه خود نتيجه هم سويي گرفتند که اجراي تدريس الکترونيکي بر اشـــتياق تحصـــيلي ، خودکارآمدي و خودتنظيمي دانش آموزان تأثير معناداري دارد چراکه در تدريس الکترونيکي ؛ فراگيران به جهت سهولت دسترسي به اطلاعات و محتواي آموزشي ، باانگيزه و اشـــتياق تحصـــيلي بيش تري به مشـــارکت در روند يادگيري مي پردازند که منجر به ارتقاء خودکارآمدي و خودتنظيمي آن ها مي شـــود.