چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدلکسبوکار دایرهای را از طریق رفتار مشتریان/گردشگران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(ANN) پیشبینی کند. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان/گردشگرانی هستند که از محصولات/ خدمات رستوران گارگوپ استفاده نمودهاند. نمونهگیری بر اساس جدول مورگان انجام شده و 384 نفر از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که هر قدر متغیرهای ورودی شامل نگرش(تمایل به پرداخت پول بیشتر، نگرش نسبت به مدلهای کسبوکار دایرهای) ارزش درک شده(ارزش اجتماعی، ارزش عملکردی و ارزش و آگاهی(آگاهی از محصول/خدمت اخلاقی و آگاهی از برند) مقدار بالاتری داشته باشند، انتظار میرود قصد خرید اخلاقی نیز قویتر باشد. پژوهش حاضر با بررسی عوامل رفتاری مشتریان به مجموعه ادبیات مربوط به مدلهای کسبوکار دایرهای و همچنین توسعه پایدار کمک میکند.
The main goal of the current research is to predict the ethical purchase intention of sustainable products in the circular business model through the behavior of customers/tourists using artificial neural network (ANN). The statistical population of the present study are customers/tourists who have used the products/services of Gargop restaurant. Sampling was done based on Morgan's table and 384 people were examined through a questionnaire. The results indicate that as much as the input variables include attitude (willingness to pay more money, attitude towards circular business models), perceived value (social value, functional value and value) and awareness (awareness of Ethical product/service and brand awareness) have a higher value, it is expected that the ethical purchase intention will be stronger. The present study by examining the behavioral factors of customers to the collection of literature related to circular business models and also Sustainable development helps.
خلاصه ماشینی:
Circular Economy (CE) بسیاری از پژوهشگران به ویژه در نقش مشتریان /استفاده کنندگان هنگام حرکت به سمت مدل کسب وکار دایره ای تأکید کرده و عنوان نموده اند که مشتریان باید در گردش مجدد منابع ، علاقه مند بوده و مشارکت داشته باشند؛ پس نگرش مشتری برای دستیابی به مدل کسب وکار دایره ای، حیاتی است .
(Lewandowski, 2017; Berglund & Sandstrom, 2013) یک پژوهش نشان می دهد که ٧٧ درصد از مشتریان تصور می کنند که یافتن اطلاعات قابل اعتماد در مورد دایره ای بودن فعالیت کسب وکارها دشوار است ( Insight ٢٠١٩ ,Intelligence) و هنوز استانداردهای روشنی برای ارزش پیشنهادی مدل کسب وکار دایره ای ایجاد نشده است (٢٠١٨ ,Corvellec &l Sta).
در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، این است که عوامل رفتاری تعیین کننده مشتریان /گردشگران در قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدل های کسب وکار دایره ای را شناسایی کند.
1. WTPP با وجود پژوهش های فراوان در زمینه قصد خرید اخلاقی، قصد خرید سبز، محصولات پایدار و مدل کسب وکار دایره ای، به زعم پژوهشگران پژوهش حاضر، تاکنون هیچ پژوهشی قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدل کسب وکار دایره ای از طریق رفتار مشتریان /گردشگران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی ١ را مورد بررسی و پیش بینی قرار نداده است .
در واقع خروجی شبکه در این پژوهش ، قصد خرید اخلاقی و ورودیهای آن نیز عوامل رفتاری مشتریان /گردشگران شامل نگرش (تمایل به پرداخت پول بیشتر، نگرش نسبت به مدل های کسب وکار دایره ای)، ارزش درکشده (ارزش اجتماعی، ارزش عملکردی، ارزش شناختی)، آگاهی (آگاهی زیست محیطی، آگاهی از محصول /خدمت اخلاقی، آگاهی از برند) میباشد.