چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق فرآیند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، ترویج جاذبههای گردشگری، جذب گردشگران ورزشی، همافزایی ذینفعان، ریسک بازار، ظرفیتهای زیرساختی و طبیعی، رویکردهای پیشین و تجارب کشورهای همسایه از جمله شاخصهای اصلی امکانگرایی شناخته شدند. نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوریهای نوین دیجیتالی، تبلیغات، رسانههای ملی، ظرفیتسازی فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی، سرمایهگذار بخش خصوصی، ساکنین محلی، تعامل بین سازمانی، ظرفیتهای اقتصادی، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تأکید دارد.
The purpose of this study was to identify feasibility marketing indicators of sport tourism development in free trade, industrial and economic zones of Iran.The research method was qualitative, which was conducted with the heuristic-exploration strategy. Theoretical saturation was achieved with 21 experts. The data were analyzed using thematic analysis through the coding process using MAXQDA. Promotion of tourist attractions, attracting sport tourists, risk, infrastructure and natural capacities, approaches of neighboring countries are among the main indicators were recognized. Use new digital technologies, cultural and social capacity building, tourist attraction management, private sector investor, local residents, inter-organizational interaction, economic and business capacity free zones, infrastructure facilities and natural attractions emphasize new and successful experiences. The results emphasize the need to use new digital technologies, advertising, national media, marketing, local residents, inter-organizational interaction, economic capacity, infrastructure, successful experiences in the development of sport tourism in Iran's free trade, industrial and economic zones.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوری های نوین دیجیتالی ، تبلیغات ، رسانه های ملی ، ظرفیت سازی فرهنگی و اجتماعی ، بازاریابی ، سرمایه گذار بخش خصوصی ، ساکنین محلی ، تعامل بین سازمانی ، ظرفیت های اقتصادی ، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تاکید دارد.
در این راستا مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و اقتصادی ایران با دارا بودن جاذبه های مختلف دارای توانمندی های ویژه ای جهت سرمایه گذاری و برنامه ریزی در بخش گردشگری ورزشی می باشند.
به عنوان مثال منطقه آزاد ماکو هرساله با برگزاری بزرگ ترین همایش پیاده روی ایران ، پتانسیل ورزشی بالایی در بهره گیری از صنعت گردشگری دارد (پاشایی و همکاران ، ١٣٩٨)؛ کشور ایران باوجود مناطق آزاد بکر و ناشناخته با پتانسیل جذب گردشگران بخصوص در زمینه ی ورزش ، عملکرد موفقیت آمیزی در این زمینه نداشته است و به اهداف اقتصادی خود دست نیافته است .
Chen et al بررسی پیشینه ها نشان می دهد علی رغم اهمیت شناسایی شاخص های بازاریابی در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد ایران ؛ اما تاکنون پژوهشی با این عنوان در سطح کشور به انجام نرسیده است .
نگارنده در این پژوهش به دنبال طراحی مدل نبوده و تنها کشف و شناسایی شاخص های امکان سنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و اقتصادی ایران مدنظر بوده است .
Tourism Management Studies, 14(45), 57-80 [In Persian] Perić, M.