چکیده:
محیطی که سازمانهای مختلف در آن قرار دارند هر روز پیچیدهتر از گذشته میشود و سازمانها ناچار شدهاند برای ادامه حیات در این خود را با پیشرفتهای روزافزون دانش و فناوری انطباق دهند و به اقدامات و تغییرات اصولی و مبتنی بر اندیشه نوآوری، انعطافپذیری، پاسخگویی، تعریف خلاقانه مجدد از بازار و فرصتها و منابع جدیدی برای کسب مزیت رقابتی بپردازند. مدیریت این تغییرات نیازمند استفاده مؤثرتر از سرمایه مبتنی بر دانش سازمان است که میتواند با ایجاد یک سازمان یادگیرنده تحقق پیدا کند. این مقاله در تلاش است تا مدلی برای تبدیل هتلها به سازمان یادگیرنده ارائه دهد لذا با تدوین سوالات مصاحبه بر اساس ادبیات نظری و کسب نظر خبرگان با روش تحلیل مضمون، عوامل هتل یادگیرنده برای صنعت هتلداری ایران با معرفی 61 مفهوم پایه، 11 مفهوم سازماندهنده و 3 مفهوم فراگیر شامل پیشرانهای هتل یادگیرنده، عوامل هتل یادگیرنده و پیامدهای هتل یادگیرنده ارائه گردید.
Organizations are forced to adapt themselves to the ever-increasing advances in knowledge and technology in order to survive in this changing environment. They are to take fundamental measures and changes based on innovation, flexibility, responsiveness, creative redefinition of the market and new opportunities, and resources to gain a competitive advantage. These changes are focused on effective use of the knowledge-based capital, which is achieved by creating a learning organization. This article is to present a model for transforming hotels into learning organizations. Therefore, by compiling interview questions based on theoretical literature and obtaining experts' opinions with thematic analysis method, indicators and factors of the learning hotel for the Iranian hotel industry is presented. The model is composed of 61 basic concepts, 11 organizing concepts, and 3 comprehensive concepts including the drivers, the factors, and the consequences of the learning hotel.
خلاصه ماشینی:
هرچند، پژوهش های متعددی در زمینه سازمان یادگیرنده ( ,Foley &Armstrong ٢٠١٧ ,Wojahn &Gomes ;٢٠١٩ ,Johnson &Doyle ;٢٠٠٣) انجام شده است ، اما این مفهوم همچنان در ارائه تعریفی جامع ، تمایز این سازمان از سایر سازمانها و مفهوم یادگیری سازمانی، عوامل شکل دهنده آن (به ویژه در محیط های مختلف ) و ابزار سنجش آن دارای ابهاماتی است .
مفاهیم اصلی که در تعاریف مختلف سازمان یادگیرنده قابل شناسایی هستند عبارتاند از: یادگیری مداوم (١٩٩٠ ,Senge)، پیشرفت (٢٠٠١ ,Rowden)، ایجاد، کسب و انتقال دانش (٢٠٠١ ,Rowden)، یادگیری فردی، تیمی و سازمانی که در ارزشها، اهداف و چشم اندازها ریشه دارند (٢٠٢٠ ,Saif &Ali, Peters, Khan, Ali, )، تغییر ( ,Nevis ١٩٩٧ ,Gould &DiBella ) و تحول (١٩٩٨ ,Aspinwall &Pedler ).
در ادامه ، شاخص های عوامل سازمانی مدل هتل یادگیرنده، با اشاره به منابعی از ادبیات که یافته های این تحقیق با یافته ها و مدلهای آنها همسو میباشد، بیان شدهاند: ارتباطات درون و برونسازمانی (٢٠١٧ ,Dess &Shin, Picken, )، استانداردسازی واحد گردشگری، تبلیغات و بازاریابی، چابکی سازمانی ( ,Brickell &Lim, Yoo, Kim, ٢٠١٧)، ساختار سازمانی (٢٠١٥ ,Gurlek &Kanten, Kanten, )، سیستم ارزیابی علمکرد (٢٠١٥ ,Choi &Pokharel )، فرهنگ سازمانی ( ,zdemirO &Aksu ٢٠٠٥)، مدیریت دانش (٢٠٠٧ ,Carrillo &Chinowsky )، مدیریت منابع انسانی (٢٠٠٧ ,Stavrou‐Costea &Svetlik ) و مدیریت منابع مالی ( ,Ellinger, Ellinger ٢٠٠٢ ,Howton &Yang, ).