چکیده:
<P>این پژوهش با هدف بررسی نوع خطاهای خواندن دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی انجام شد.آزمودنیهای پژوهش شامل 120 دانشآموز پایههای دوم تا پنجم(از هر پایه 30 نفر) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان انتخاب شدند.یافتههای بدست آمده از تحلیل خطاهای خواندن با استفاده از آزمون مانوا حاکی از آن بود که بیشترین نوع خطای خواندن در پایههای دوم و سوم مربوط به واکهگذاری و تکرار کلمه بود و در پایههای چهارم و پنجم بیشترین نوع خطا را تکرار و اصلاح کلمه خطا به خود اختصاص داده بود.کمترین نوع خطا در کلیه پایههای مورد بررسی وارونهخوانی بود.به طور کلی میتوان نتیجه گرفت خطاهای خواندن در پایههای مورد بررسی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی متفاوت بود.</P>
خلاصه ماشینی:
یافتههای بدست آمده از تحلیل خطاهای خواندن با استفاده از آزمون مانوا حاکی از آن بود که بیشترین نوع خطای خواندن در پایههای دوم و سوم مربوط به واکهگذاری و تکرار کلمه بود و در پایههای چهارم و پنجم بیشترین نوع خطا را تکرار و اصلاح کلمه خطا به خود اختصاص داده بود.
در راستای این هدف فرضیه نیز مورد بررسی قرار گرفت: -بین نوع خطاهای روخوانی در پایههای دوم تا پنجم ابتدایی تفاوت معنیداری وجو دارد.
در این پژوهش با توجه به ویژگیهای نظام نوشتاری فارسی و خطاهای در نظر گرفته شده در آزمون تشخیصی سطح خواندن اصفهان،خطاهای زیر در ارزیابی روخوانی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت:واکهگذاری نادرست،حذف،اضافه،جانشینی حروف،حدس زدن(جانشینی کلمه)،خطای مربوط به بیقاعدگی کلمه،ناتوانی در ترکیب،تجزیه کلمه،وارونهخوانی،مکث(بیش از 5 ثانیه)، واژگونی،تکرار کلمه و اصلاح خطا.
نتایج تحلیل مانوا نشان داد که بین کلیه خطاها به جز وارونهخوانی در پایههای مختلف تفاوت معنیداری وجود دارد و این تفاوت در جهت کاهش خطاها با افزایش پایه تحصیلی است.
جدول 2:نتایج تحلیل مانوا مربوط به نوع خطای دانشآموزان در پایههای دوم تا پنجم ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مقایسه زوجی نمرات خطا در پایههای مختلف(جدول 3)از 41 نوع خطای مورد بررسی تنها در خطاهای وارونهخوانی،ناتوانی در ترکیب،جابجایی حروف و حذف بین پایههای دوم و سوم تفاوت معنیداری مشاهده نشد و در سایر خطاها تفاوت معنیداری بین تعداد خطاها از کلاس دوم به سوم وجود داشت،ولی از پایه سوم به چهارم،تنها خطاهای ناتوانی در ترکیب،تکرار،واکهگذاری،واژگونی و جابجایی بهطور معنیداری کاهش یافتند و بین پایههای چهارم و پنجم هیچ یک از خطاها کاهش معنیداری نشان نداد.