چکیده:
حوزه تحصیلی دانشجویان بر درک واژگان رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش بررسی شد و نتایج(شیوه عینی)تفاوت معناداری را نشان داد،ولی در شیوه ذهنی این تفاوت معنادار نبود.در دانشگاه شیراز نتایج حاصل از این دو شیوه عکس نتایج حاصل از دانشگاه فردوسی را نشان داد.پژوهش حاضر به روش پیمایشی به بررسی میزان درک کاربران از واژگان محیط رابط فهرستهای رایانهای سیمرغ و پارس آذرخش به دو شیوه عینی و ذهنی پرداخته است.جامعه پژوهش متشکل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای فردوسی مشهد و شیراز بودند.اطلاعات از طریق پرسشنامه و از یک نمونه 380 نفری جمعآوری شد که 275 نفر (72/4%)از آنها به پرسشنامه پاسخ دادند.نتایج نشان داد که میزان درک کلی پاسخگویان از واژگان محیط رابط نرمافزار نمره 2/74 از طیف 5 ارزشی لیکرت بود.تفاوت معناداری بین میانگین نمرات میزان درک دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف از واژگان محیط رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش در محاسبه به دو شیوه(عینی و ذهنی)وجود نداشت.میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط نرم افزار سیمرغ(در شیوه عینی)تفاوت معناداری با همین میزان در نزم افزار پارس آذرخش نداشت.اما بین میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط نرمافزار سیمرغ(شیوه ذهنی)با همین میزان در نرمافزار پارس آذرخش تفاوت معناداری وجود داشت.در نرمافزار سیمرغ(هر دو شیوه)و شیوه عینی نرمافزار پارس آذرخش تفاوت معناداری بین میزان قابلیت درک واژگان صفحه نخست و سایر صفحات(به نفع سایر صفحات) دیده شد،اما در شیوه ذهنی نرمافزار پارس آذرخش این تفاوت معنادار نبود.میانگین میزان درک و پیشبینی کارکردها از نظر کاربران نرمافزار سیمرغ نمره 2/92و از نظر کاربران نرمافزار پارس آذرخش 3 از 5 بود.نظام دستوری زبان محیط رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش در سطح 0/01 بیش از حد متوسط(نمره 3 یا 50%)در قابلیت درک واژگان آن محیط مؤثر بود. کاربران نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش درک عبارتهای کوتاه را سادهتر میدانستند.تأثیر تجربه کاربران در کار با نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش برمیزان درک آنها از واژگان محیط رابط این نرمافزار به دو شیوه(عینی و ذهنی)هیچگونه تفاوت معناداری را نشان نداد.تأثیر
خلاصه ماشینی:
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد حوزه تحصیلی دانشجویان بر درک واژگان رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش بررسی شد و نتایج(شیوه عینی)تفاوت معناداری را نشان داد،ولی در شیوه ذهنی این تفاوت معنادار نبود.
نتایج آزمون یاد شده در مورد کاربران نرمافزار پارس آذرخش نیز نشان داد هیچ گونه اختلاف معنادار آماری بین میانگین نمرات به دست آمده از پاسخگویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر میزان درک واژگان محیط رابط این نرمافزار وجود -------------- (1).
برای اطلاع از هرگونه تفاوت معنادار بین میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط این دو نرمافزار کتابخانهای، دادههای به دست آمده از هر شیوه عینی و ذهنی دو پرسشنامه با استفاده از آزمون t دو نمونهای برای نمونههای مستقل با یکدیگر مقایسه شد.
آزمون نسبت میزان درک کارکرد موردنظر طراحان نرمافزارهای سیمرغ و پارس آذرخش از طریق واژگان توسط پاسخگویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 3 نشان میدهد که بین میانگین به دست آمده از پاسخگویان نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش،و میانگین مورد انتظار متوسط(عدد 3)در سطح 0/50 تفاوت معنادار آماری وجود نداشت(به ترتیب با (p-value-1Ūp-value-0/188 .
دادههای حاصل از اجرای آزمون یاد شده(جدول 8)نشان داد که هیچگونه تفاوت معناداری در سطج 0/50 بین نتایج حاصل از میانگین نمرات دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی در دو دانشگاه فردوسی و شیراز وجود نداشت(به ترتیب با 0/406- p-value ؛0/904- p-value )،یعنی با اطمینان 59%می توان گفت که تجربه کاربران دو نرمافزار مورد بررسی تأثیری در درک واژگان محیط رابط آن دو نرمافزار نداشت.