چکیده:
بسیاری از صاحبنظران تاثیر منابع انسانی ماهر و آموزش دیده بر توسعه صنعت گردشگری را مورد تاکید قرار دادهاند.بر این اساس در تحقیق حاضر با تاکید بر نقش منابع انسانی آموزش دیده و ماهر در توسعه گردشگری،کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت صنعت گردشگری استان فارس براساس مدل CIPP مورد بررسی قرار گرفته است.با توجه به دورههای آموزشی ضمن خدمت برگزار شده طی سالهای 79 تا 84 توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس،جامعه آماری این تحقیق کلیه افرادی است که در این دورهها شرکت نمودهاند،که از بین 1480 نفر آموزش دیده،253 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند اطلاعات میدانی تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه گردآوری گردید.در ادامه با استفاده از آزمون T برای تحلیل نتایج پرسشنامهها،کیفیت مطلوب ابعاد چهارگانه مدل(زمینه،درون داد،فرایند و برون داد) مورد تأیید قرار گرفت؛اما نتایج بیانگر مطلوبیت کمتر بعد دورن داد نسبت به ابعاد دیگر بود.توجیه کارکنان نسبت به اهمیت و اهداف این دورهها همچنین تقویت تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی از جمله پیشنهاداتی است که برای ارتقای کیفیت دروههای مزبور ارایه شده است.
Numerous authors have pointed out the influence of trained and skillful human resource on tourism development. the aim of this paper is to، evaluate the quality of in-service training programs in tourism industry based on CIPP model in Fars Province. This model has four dimensions in eluding Context، Input، Process and Output.The data is obtained from a survey applied to a sample of 253 trainees from a 1480 population who attended the training programs over a period of 5 years between 2000 and 2005.T-tests were used to evaluate data. Finding demonstrated that each dimension of the model had high quality but they were rather different. So a number of recommendations are made to improvement the in-service programs.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به دورههای آموزشی ضمن خدمت برگزار شده طی سالهای 79 تا 84 توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس،جامعه آماری (1)-استادیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان (2)-کارشناس ارشد مدیریت دولتی (3)-کارشناس ارشد مدیریت دولتی این تحقیق کلیه افرادی است که در این دورهها شرکت نمودهاند،که از بین 1480 نفر آموزش دیده،253 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند اطلاعات میدانی تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه گردآوری گردید.
از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز به منظور ارتقای کیفیت منابع انسانی در صنعت گردشگری این استان دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار مینماید،هدف تحقیق حاضر این است که با ارزیابی این دورهها به این سوال اصلی که آیا دورههای آموزش ضمن خدمت در صنعت گردشگری این استان از کیفیت مطلوب برخوردار میباشد یا خیر پاسخ دهد؟2-مبانی نظری تحقیق1-2-نقش منابع انسانی در صنعت گردشگری یکی از فوائد بسیار مهم توسعه گردشگری،اشتغالزایی است،به طوری که در سال 1998،از هر 10 نفر فرد شاغل در جهان یک نفر در این صنعت مشغول به کار بوده است.
برای بهبود مطلوبیت بعد درون داد در دورههای آموزش ضمن خدمت در صنعت گردشگری استان فارس بهتر است در برنامهریزی و اجرای این دورهها به نکات ذیل توجه شود: الف-اطلاعات کافی و لازم در مورد اهداف،زمان و مکان دورهها در اختیار کارکنان قرار ب-امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب و مطابق استانداردهای آموزشی برای شرکت کنندگان مهیا شود؛ با توجه به اینکه هر سه گروه فراگیران،مدرسان و مدیران اجرایی در کیفیت بعد فرایند تاثیرگذاز هستند تایید فرضیه سوم تحقیق را میتوان ناشی از همکاری و هماهنگی عوامل اجرایی،فراگیران و مدرسان در فرایند آموزش دورههای مورد مطالعه دانست."