چکیده:
پژوهش حاضر به منظور کسب اطلاعاتی دربارهء وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مقایسهء آن در دانشجویان دختر و پسر طراحی و اجرا گردید.554 دانشجوی دختر و پسر با توجه به فهرست اسامی ارائه شده از ادارهء آموزش دانشگاه به صورت تصادفی طبقهای از مجتمعهای فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و معماری انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادکامی را تکمیل نمودند.نتایج نشان داد که دانشجویان دختر و پسر از نظر میانگین نمره در اختلال کلی و شاخههای فرعی آزمون سلامت روانی و نمرات آزمون شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند.به علاوه،با استفاده از نقطهء برش 23 که برای تعیین سلامت روانی به کار میرود،7/56 درصد دانشجویان مشکل روان شناختی نداشته و سالم بودند،7/27 دصد به مشکلات متوسط دچار بودند و 7/15 درصد مشکلات جدی داشته و به خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیاز داشتند.مقایسهء دانشجویان دختر و پسر با استفاده از فراوانی گروهها در سه گروه به دست آمده از نقاط برش نیز معنیدار نبود.نتایج نشان داد که شادکامی با نمرهء کلی اختلال روانی و خرده مقایسهای به دست آمده از GHQ-28 رابطهء معکوس دارد.نتایج با توجه به سطوح مختلف بهداشت روانی و پژوهشهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که شادکامی با نمرهء کلی اختلال روانی و خرده مقایسهای به دست آمده از GHQ-28 رابطهء معکوس دارد.
نتایج پژوهش او نشان داد که دانشجویان مشکوک به اختلال روانی به قطب منفی عاملهای بنیادی گرایش بیشتری دارند و میانگین نمرهء آنها به صورت معنیداری بیشتر است.
قندهاریزاده(1378)،در پژوهش خود با استفاده از آزمونهای سنجش حمایت خانواده،حمایت دوستان و GHQ-28 در 420 دانشآموز نواحی هفتگانهء مشهد نشان داد که میزان سلامت عمومی دختران بهتر از سلامت روانی پسران است.
نتایج این پژوهش نشان داد که رابطهء بین سلامت روان که با آزمون GHQ-28 اندازهگیری شد با حمایت اجتماعی 25/0 بود.
قیامی(1385)در پژوهشی با استفاده از آزمون حرمت خود آیزنگ(1373) و سلامت عمومی GHQ-28 در دانشجویان دانشگاه تهران نشان داد که نمرات دانشجویان دختر و پسر در دو آزمون با هم تفاوت معنیداری نداشتند.
به منظور مقایسهء دانشجویان دختر و پسر در نمرههای سلامت عمومی و شادکامی با استفاده از تحلیل واریانس به این موضوع اقدام شد که نتایج در جدول شمارهء 3 آمده است: جدول شمارهء 3:مقایسهء دانشجویان دختر و پسر در آزمون GHQ و مقایسهای فرعی آن با روش تحلیل واریانس (تصویرتصویر) همانگونه که در جدول شمارهء 3 مشاهده میشود،مقایسهء دانشجویان دختر و پسر در نمرهء کلی GHQ-28 و 4 خرده مقیاس آن با آزمون تحلیل واریانس در هیچ موردی به سطح معنیداری نرسیده و تفاوت آنها با هم معنیدار نیست.
یکی دیگر از نتایج این پژوهش به دست آوردن رابطهء منفی و معنیدار بین شادکامی و مشکلات روانشناختی بود.