چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش مجازی در دستیابی به هدفهای تربیتی است که با توجه به تبیین مشترک فیلسوفان برجستهء هستی دربارهء انسان و زندگی او استنتاج شدهاند.روش پژوهش نیز تحلیل تطبیقی اندیشهء فیلسوفان هستی است که از رویکردهای پژوهش کیفی به شمار میرود.هدف نخست کمک به فراگیر است تا در کنار شیوههای تعقل،احساسهای خود را نیز در زندگی واقعی نشان داده و رشد دهد.در صورتی که بر بنیاد یافتههای پژوهش تجربه مجازی بش از آنکه تجسدی و همراه با درگیری کامل بدنی با واقعیت باشد،مشاهدهای و ذهنی است.هدف دوم،توجه به آگاهی و آزادی فراگیران است.در اینباره تربیت فراگیران همچون عضو سودمند جامعه هم به معنی آماده کردن آنها برای شغل و زندگی آینده است (که آموزش مجازی در این زمینه فرصتهای فراوان و مفیدی فراهم کرده است)و هم به معنی بیدار کردن، نگهداری و پرورش سنتها و فرهنگ تاریخی اصیل و مخصوص آن جامعه در فراگیران است که از راه زندگی روزانه،چگونگی سخن گفتن و برخوردهای اجتماعی مثل برخورد چهره به چهره با شخصیت انسانی معلم ممکن است.در نتیجهگیری،برخی تلویحهای کاربردی چون پیگیری آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری و چهره به چهره،تأکید بر جامعنگری در بهرهگیری از آموزش مجازی به جای یکسونگری فنی،و طراحی آموزش مجازی برای تسهیل خردورزی،نقد و خلاقیت پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"در اینباره تربیت فراگیران همچون عضو سودمند جامعه هم به معنی آماده کردن آنها برای شغل و زندگی آینده است (که آموزش مجازی در این زمینه فرصتهای فراوان و مفیدی فراهم کرده است)و هم به معنی بیدار کردن، نگهداری و پرورش سنتها و فرهنگ تاریخی اصیل و مخصوص آن جامعه در فراگیران است که از راه زندگی روزانه،چگونگی سخن گفتن و برخوردهای اجتماعی مثل برخورد چهره به چهره با شخصیت انسانی معلم ممکن است.
اندیشهء این فیلسوفان یکسان نیست اما همهء آنها با نگاهی ژرف به زندگی و هستی آدمی،بر ویژگیهایی چون آگاهی،فردیت و آزادی آدمی تأکید کردهاند و برخی اندیشمندان و فیلسوفان تعلیم و تربیت با پیگیری اندیشههای آنها،هدفها و چشماندازهای جامعتری و انسانیتری برای تربیت انسان ترسیم کردهاند(بلکر5،0002)که بررسی نقش آموزش مجازی6در دستیابی به این هدفها،بدیع و همچنین گامی در جهت روشنگری بیشتر جایگاه فناوری اطلاعات در تعلیم و تربیت خواهد بود.
فیلسوفان و مربیان هستی امکان آگاهی را هم در نسبت با زمان گذشته و همزمان حال تبیین میکنند: الف)تأکید بر آگاهی دربارهء گذشته همچون زمینهای برای اصالت فراگیر: به نظر فیلسوفان هستی،تفسیر آنچه در گذشته رخ داده،در زندگی کنونی ما آدمیان نقش دارد و آنچه هایدگر(6991) تاریخ مینامد نیز همان مجموعه عوامل و شرایط تاریخی است که فهم کنونی ما را ممکن کرده است.
در رابطه با هدف دوم،یعنی توجه به آگاهی،آزادی و اصالت فراگیر،نیز آشکار شد که آموزش مجازی فرصتهای فراوانی برای تحصیل،شغل و زندگی آینده فراگیران فراهم کرده اما بیدار کردن، نگهداری و پروردن سنتها و فرهنگ تاریخی اصیل و مخصوص هر جامعه از راه سخن گفتن و برخوردهای اجتماعی چون برخورد چهره به چهره و حضوری بین معلم و فراگیر ممکن است."