چکیده:
هوش رقابتی توانایی حاصل از فرآیند سیستماتیک جمع آوری، بررسی و تحلیل اطلاعات محیطی، رقبا، مشتریان ، عرضه کنندگان و روندهای بازار میباشد. از طرفی کشور ایران متشکل از خرده فرهنـگ هـای متعددی است . در اینجا سوال اصلی که مطرح میشود این است که آیا مـیتـوان بـدون بهـره منـدی از هوش فرهنگی و قابلیت انطباق با فرهنگ های متفاوت درصدد ارتقای هوشـمندی رقبـاتی در محیطـی متشکل از خرده فرهنگ ها باشیم ؟ پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی توسـعه یافتـه و نظـام منـد در خصـوص مفـاهیم هـوش فرهنگی و هوش رقابتی در ارتباط با هم و در شرکت های دانش بنیان ایرانی میباشـد و از ایـن طریـق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است . داده های مورد نیاز برای این تحقیق به وسیله نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشـور ایـران و ـه وسـیله ابـزار پرسشـنامه جمع آوری شده است . همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . نتایج به دست آمده نشان میدهد که هوش فرهنگـی
سبب ارتقای صحت و دقـت اطلاعـات رقـابتی شـد ه و از ایـن طریـق سـبب ارت ای هـوش رقـابتی شرکت های دانش بنیان ایرانی می شود و بر آن موثر است .
خلاصه ماشینی:
"خصایص اقوام ، ملیـ ت هـا، ادیان ، مذاهب ، نژادها و زبان ها و به طور کلی خرده فرهنگ های موجود در ایران سبب به وجود آمدن مانعی بزرگ در سر راه جمع آوری اطلاعات رقابتی از تمام مناطق کشور و توانایی تفسیر و تجزیه و تحلیل آنان به منظور تدوین استراتژی های مناسب برای سازمان ها شده است ؤال / اصلی که این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی علمی برای آن می باشد، این است که آیا می تـوان بدون بهره مندی از هوش فرهنگی و قابلیت انطباق با فرهنگ هـا ی متفـاوت ، تحلیـل و تفسـیر صحیحی از اطلاعات محیطی به انجام رسانید و درصدد ارتقای هوشمندی رقباتی در محیطـ ی متشکل از خرده فرهنگ ها باشیم ؟ پژوهش حاضر به دنبال طراحی چـارچوبی توسـعه یافتـه و نظام مند در خصوص مفاهیم هوش فرهنگی ، هوش رقابتی و اعتبـار اطلاعـات میـ ان فرهنگـ ی رقابتی در ارتباط با هم و در شرکت های دانش بنیان ایرانی میباشد و از این راه سعی میکند تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام کند.
/ ٣- مدل مفهومی تحقیق در این بخش ، مدلی مفهومی به منظور بررسی نقشی که هـوش فرهنگـی مـ ی توانـد از طر یـ ق صحت اطلاعات بر ارتقای هوشمندی رقابتی داشته باشد و با توجه به مطالعات انجام شـده و بررسی سازه های مکنون در شکل ١ ارائه شده است ."