چکیده:
مطالعه،رفتار خرید صنایع دستی گردشگران به منظور شناخت الگوی رفتار خرید و ترجیح انتخای گردشگران اروپایی در مقصد اصفهان علاوه بر تعیین عوامل اثرگذار بر این فعالیت،ضرورتی است که در این تحقیق بر اساس مدل سه وجهی مفهومی اوه(2007) مورد بررسی قرار گرفته است.مدل اوه،رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای سفر و ویژگیهای محیطی/موقعیتی مقصد و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی را نشان میدهد.در این تحقیق،رابطه میان این سه ویژگی و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی در اصفهان با استفاده از فنون آمار استنباطی(ضرایب همبستگی کرامر و کندالبی)مشخص شده است.همچنین،ترجیحات خرید صنایع دستی گردشگران و عوامل مهم در ارزیابی صنایع دستی از نظر آنها با استفاده از دادههای میدانی اولویتبندی گردیده است.نتیجه حاصل از این مطالعه پاسخگوی بسیاری از نیازهای برنامهریزان و تصمیمگیران توسعه و ارتقای محصول صنایع دستی است.
The purpose aims tostudy the craft purchase behavior of European tourists in Isfahan and identify the determinants factors of this activity. lnthis study، tourists' purchase is based on the three- dimensional، conceptual model of Oh(2007). This model shows the relationship among demographic attributes، travel features، destination's environmental/ contextual characteristics and rourists' expenditure on handicrafts. The relation between the first three factors and tourists' expenditure on handicrafts in Isfahan has been analyzed via inferential statistics and the items of each of those variables have been ranked according to their relation with the expenditure. Tourists· craft purchase preferences have been prioritized using descriptive statistics and their expenditure has been ev aluated.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت:88/6/42 تاریخ پذیرش:88/8/11 رابطه عوامل جمعیتشناختی و رفتار خرید صنایع دستی گردشگران اروپایی در اصفهان دکتر حمید ضرغام1 بنفشه عطرسایی2 چکیده مطالعه،رفتار خرید صنایع دستی گردشگران به منظور شناخت الگوی رفتار خرید و ترجیح انتخای گردشگران اروپایی در مقصد اصفهان علاوه بر تعیین عوامل اثرگذار بر این فعالیت،ضرورتی است که در این تحقیق بر اساس مدل سه وجهی مفهومی اوه(7002) مورد بررسی قرار گرفته است.
مدل اوه،رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای سفر و ویژگیهای محیطی/موقعیتی مقصد و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی را نشان میدهد.
در این تحقیق،رابطه میان این سه ویژگی و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی در اصفهان با استفاده از فنون آمار استنباطی(ضرایب همبستگی کرامر و کندالبی)مشخص شده است.
به این جهت،در این تحقیق به بررسی رابطه میان ویژگیهای جمعیتشناختی،ویژگیهای سفر و ویژگیهای محیطی/موقعیتی مقصد و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی پرداختهایم.
چارچوب نظری تحقیق شکل شماره 1-رابطه بین عوامل بالا و هزینهکرد گردشگران برای خرید صنایع دستی را نشان میدهد.
و بر اساس این مدل به بررسی رابطه بین سه ویژگی مطرح شده و هزینهکرد گردشگران اروپایی برای خرید صنایع دستی دراصفهان پرداخته شده است.
اهداف تحقیق اهداف این تحقیق عبارتند از: 1)مشخص کردن وجود رابطه بین عوامل جمعیتشناختی،ویژگیهای سفر و ویژگیهای محیطی و هزینهکرد گردشگران اروپایی برای خرید صنایع دستی 2)اولویتبندی انواع صنایع دستی مورد علاقه گردشگران اروپایی برای بازاریابی دقیقتر این محصولات 3)اولویتبندی مهمترین ویژگیهای صنایع دستی مورد علاقه گردشگران اروپایی ویژگیهای جمعیتشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-مدل تکمیل شده اوه(بر اساس نتایج این تحقیق) روششناسی تحقیق تحقیق حاضر،از نظر هدف،جزء تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، جزء تحقیقات پیمایشی است."