خلاصه ماشینی:
در دیدگاه شناختی،مفهوم خود بهصورت مجموعهای از ساختهای شناختی دربارۀ خود در نظرگرفته شده است که برای بازشناسی و تفسیر محرکهای مربوط بهخود در تجارب اجتماعی فرد از آنها(1)- Permissive (2)- Neglectful (3)- Meesters & Muris (4)- Self-Concept (5)- Self-Image (6)- Beaty (7)- Self-Esteem (8)- Seiffge-Krenke استفاده میشود.
جدول 2-مقایسۀ نمرات نگرش به ابعاد تربیتی والدینی بهتفکیک جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)3-نتایج جدول(3)نشان میدهد که طبق محاسبات انجامشده[0/01< p ,24/3-(159,3) F ]تفاوت مشاهدهشده در مفهوم خود نوجوانان متعلق بهسطوح مختلف عملکرد تربیتی والدینی از لحاظآماری معنیدار میباشد.
جدول 4-خلاصۀ نتایج آزمون شفه برای مقایسه تفاوت بین میانگینهای گروههای مختلف عملکرد تربیتی والدینی در رابطه با مفهوم خود (به تصویر صفحه مراجعه شود)با مراجعه بهجدول فوق مشاهده میشود که با سطح اطمینان(0/05)بین گروه 1(مقتدر)با گروههای2(آزادگذارنده)،3(قدرتطلب)و4(غفلتکننده)،و بین گروه 2 با 4 در رابطه با مفهوم خود تفاوتمعنیداری وجود دارد.
جدول 8-توزیع فراوانی آزمودنیها برحسب رابطۀ مفهوم خود و نوع خانواده بهلحاظ تعداد فرزندان (به تصویر صفحه مراجعه شود) x2 جدول با درجۀ آزادی 1 و سطح 0/01 برابر با(6/63)میباشد که از x2 محاسبهشده(0/36)بزرگتر است.
یافتههای اینقسمت از پژوهش(1)- Litovsky & Dusek با نتایج تحقیقات سایر محققان(جنسن1،1983؛ساها و گوها2،1985)که رابطۀ ناچیزی را بین نمراتمقیاس مفهوم خود،سن،ساختار خانواده و جنسیت گزارش نمودند،همسو میباشد.
از آنجا که ماهیت سبک زندگی بهتعاملهای اجتماعی و ماهیت رابطۀ والد-کودک بستگی دارد،توجه بهشیوههای فرزندپروری مناسب از اهمّ امور برای خانوادهها میباشد،چرا که ممکن است،بهعنوانمثال،کودکان فراموششده در خانوادههای غفلتکننده در سازش با تقاضاهای زندگی احساس حقارتکنند و مفهوم خودضعیفی را پرورش دهند و از اینجهت امکان دارد نسبت بهدیگران بیاعتماد ومتخاصم شوند،درنتیجه سبک زندگی آنان ممکن است یا شامل در جستجوی انتقام بودن و یا شامل(1)- Jensen (2- Saha & Guha (3)- Van der Werff کنارهگیری،انزوا و احساس تنهایی باشد.