Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ابعاد بازاریابی کالاها و خدمات کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان اصفهان است. این ابعاد عبارتاند از بازارشناسی، بازارگرمی، بازارداری، بازارسنجی، بازاریابی، بازارگرایی، بازارسازی، بازارگردی و بازارگردانی. پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بوده است. جامعة آماری این پژوهش شامل 168 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان اصفهان است که از میان آنها 117 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شد. روایی محتوای پرسشنامه و پایایی آن با مقدار آلفای برابر با 92/0 به تایید رسید. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با نرمافزار اس.پی.اس.اس انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد میانگین و انحراف معیار ابعاد بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان به ترتیب 50/3 و 52/0 است. همچنین یافتهها نشاندهندة سطح معناداری 0001/0 بوده که کوچکتر از مقدار 05/0 است. باتوجهبه سطح معناداری، میانگین ابعاد بازاریابی اختلاف معناداری با حد وسط طیف لیکرت دارد و بزرگتر از حد متوسط است؛ بنابراین با اطمینان 95 درصد، ابعاد بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط است و در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد. همچنین، میانگینها نشان میدهد در بین ابعاد بازاریابی خدمات و محصولات کتابخانهای، بیشترین میانگین مربوط به بعد بازارگرایی و کمترین میانگین مربوط به بعد بازاریابی است. نتایج پژوهش نشان میدهد فعالیتهای مربوط به هریک از ابعاد بازاریابی در کتابخانهها وضعیت نسبتا مطلوبی دارند و کمترین فعالیتها مربوط به بعد بازاریابی است که نتایج پژوهش لزوم تلاش برای ارتقای این بعد در کتابخانهها را نشان میدهد. همچنین، فعالیتهایی مانند وجود بخش مجزّا برای بازاریابی یا وجود واحد روابط عمومی به بهبود وضعیت این بعد از بازاریابی کمک میکند.
Machine summary:
باتوجهبه سطح معناداری، میانگین ابعاد بازاریابی اختلاف معناداری با حد وسط طیف لیکرت دارد و بزرگتر از حد متوسط است؛ بنابراین با اطمینان 95 درصد، ابعاد بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط است و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد.
بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان گفت ابعاد بازاریابی خدمات و محصولات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط است و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد (05/0P≤).
علاوه بر این، حد بالا و پایین فاصلة اطمینان بزرگتر از صفر (مثبت) و آمارة t بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 به دست آمده است که یافتههای فوق را تأیید میکند؛ بنابراین، با اطمینان 95 درصد میتوان گفت بعد بازارشناسی خدمات و محصولات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط است و وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد (05/0P≤).
علاوه بر این، حد بالا و پایین فاصلة اطمینان بزرگتر از صفر (مثبت) و آمارة t بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 به دست آمده است که یافتههای بالا را تأیید میکند؛ بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان گفت بعد بازارداری خدمات و محصولات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط است و وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد (05/0P≤).
علاوه بر این، حد بالا و پایین فاصلة اطمینان بزرگتر از صفر (مثبت) و آمارة t بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 به دست آمده است و یافتههای بالا را تأیید میکند؛ بنابراین، با اطمینان 95 درصد میتوان گفت بعد بازارگردی خدمات و محصولات کتابخانهای در کتابخانههای دانشگاهی استان اصفهان بیشتر از حد متوسط هست و وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد (05/0P≤).