چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تبیین تحول نظام آموزش و پرورش با رویکرد سیستمی است. تحول در این نظام
با نظر به فرآیند ترکیبی تحولی آنتروپیک (آنتروپی و نگانتروپی) سیست مها و رشد فازی مورد مطالعه قرار
یک حالت یا قانون کلی در فرآ یند « آنتروپی و نگانتروپی » گرفت. از دیدگاه سیستمی، پدیده آنتروپیک
تغییر و تحول سیستم ها می باشد که پیوسته سیست مها را در تعادل و موازنه نگه می دارد. تحول نظام آموزش و بر مبنای مدل ریاضی تغییرات تدریجی و تحولی در یک سیستم شکل « آنتروپیک فازی » پرورش در فرآیند می گیرد. نتایج حاصل از این نگرش نوین به تحول بیانگر آن است که تحلی ل و بررس ی تحول نظام
آموزش و پرورش در فرآیند آنتروپیک فازی مدلی بسیار انطباقی است که تقریب ها را دقیق تر و ابهام را به
عنوان بخشی از سیستم مدل سازی می کند.
خلاصه ماشینی:
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﻧﮕﺮش ﻧﻮﯾﻦ ﺑـﻪ ﺗﺤـﻮل ﺑﯿـﺎﻧﮕﺮ آن اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺗﺤﻠﯿـﻞ و ﺑﺮرﺳـﯽ ﺗﺤـﻮل ﻧﻈـﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﻓﺮآﯾﻨﺪ آﻧﺘﺮوﭘﯿﮏ ﻓﺎزي ﻣﺪﻟﯽ ﺑﺴﯿﺎر اﻧﻄﺒﺎﻗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺐﻫﺎ را دﻗﯿﻖﺗﺮ و اﺑﻬﺎم را ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﯽ از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪل ﺳﺎزي ﻣﯽﮐﻨﺪ.
در روﯾﮑﺮد ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ، ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺑﺎز ﺑﻮدن و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﻤﻮاره ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ واﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل و ﻧﻮآوري ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺳﺎﺧﺘﺎر در ﺗﻼش داﺋﻤﯽ اﺳﺖ )آﻗﺎﯾﯽ ﻓﯿﺸﺎﻧﯽ،7731(.
ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ، ﻣﺪل ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﮑﻞ ﺧـﺮد /ﮐـﻼن را در ﻧﻈـﺮ ﺑﮕﯿـﺮد ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺤﻮل ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﯾﮏ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺰرگ و ﺣﻞ ﻧﺸﺪه ﺗﺤﻮل ﺷﻨﺎﺳﯽ در ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮد؛ 4( ﺑﺮاي ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻃﯽ زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ؛ 5( ﻓﺸﺎرﻫﺎ و ﺑﺤـﺮانﻫـﺎي داﺧـﻞ ﺳﯿﺴـﺘﻢ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﻮاردي ﮐـﻪ ﺑﻘـﺎ و ﮐـﺎرﮐﺮد ﻧﻈـﺎم آﻣﻮزﺷـﯽ را ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ را ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻮد؛ 6( ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﻫﺴﺘﯽ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺸﺎﻫﺪه واﻗﻌﯿﺖ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﻨـﺪ و ﻋﻮاﻣـﻞ ذﻫﻨﯽ ﻫﺴﺘﯽ اﻧﺴﺎن را ﻧﺎدﯾﺪه ﺑﮕﯿﺮد؛ 7( ﺑﻪ ﻗﺪر ﮐـﺎﻓﯽ اﻧﺴـﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎ ﯾـﮏ ﻧﻈـﺎم آﻣﻮزﺷـﯽ اﻧﺴـﺎﻧﯽ را ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ، ﺻﺮف ﻧﻈﺮ از اﯾﻦ ﮐﻪ ﭼﻘﺪر ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨـﺪ.
ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮي از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎي ﺗﺤﻮل در ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺴﺘﻤﺮ درون و ﺑﯿﺮون از ﺧﻮد ﺷﮑﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﻣﯿﻞ آﻧﺘﺮوﭘﯿﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﻧﻮﺳﺎن در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ و ﻧﻮﺳﺎن ﻧﻈﻢ و ﺑﯽ ﻧﻈﻤﯽ ﻣﯽﺷـﻮد ﮐـﻪ ﻫﻤﺎن ﺗﻘﺎﺑﻞ آﻧﺘﺮوﭘﯽ و ﻧﮕﺎﻧﺘﺮوﭘﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ.