چکیده:
تبلیغات تجاری به عنوان مهمترین روش معرفی کالا و خدمات، از قرن بیستم اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تبلیغات رسانه ای در طی روند تحولات فناوری ارتباطی، متحول شده و در خدمت بازاریابی شرکت های تجاری و تولیدی قرار داشته است. این موضوع در سطح استان یزد با توجه به رشد صنایع از یکسو و گسترش دفاتر تبلیغاتی از سوی دیگر، اهمیت انجام این پژوهش را موجب شده است. در این پژوهش که به صورت توصیفی و انجام پیمایش درخصوص بررسی عملکرد دفاتر (شرکت های) تبلیغاتی رسمی در سطح استان یزد می باشد، تلاش شده وضعیت تبلیغات تجاری از نظر کمی و کیفی برحسب دیدگاه مدیران آنها و مدیران شرکت های تجاری و تولیدی، بررسی شود، همچنین شرایط درون سازمانی شرکت های تبلیغاتی و واحدهای تولیدی و تجاری در خصوص روابط متقابل میان آنها و سازماندهی امور تبلیغاتی ارزیابی گردد.
Trade propagandas, as the most important way for introducing goods and services, from 20th century obtained special importance. Propaganda has been changed by some media tools in the direction of technology revolution and put in the service of marketing of trade and production companies. This subject in the area of Yazd province, regarding to development of industry from one part and progress of propaganda offices on another part, created
the importance of this study. The method of this study is descriptive type
and considers the performance of formal propaganda companies in the
area of Yazd province, and tries to study the condition of trade propaganda
from viewpoint of quality and quantity, and from viewpoint of managers of
propaganda center and managers of trade and production companies. Also
the conditions of the organization internal affairs and coordination and
mutual relationship among industry section and propaganda companies,
is analyzed.