چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی نیازهای آموزشی اولیاء شرکتکننده در برنامههای آموزش خانواده آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش از نظر اجرا روش توصیفی، پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل والدین کلیه دانشآموزان که در سالتحصیلی92-91 در این ناحیه مشغول به تحصیل بودند. برای انجام تحقیق، تعداد 382 نفر والدین به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه محقق ساخته به ترتیب (پرسشنامه والدین دانشآموزان ابتدایی 59 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ)، (پرسشنامه والدین دانشآموزان راهنمایی 55 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) و (پرسشنامه والدین دانشآموزان متوسطه 62 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) در یک مقیاس لیکرت 5 درجهای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط پنج نفر از اساتید دانشگاههای تهران و تبریز تأیید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 980/0، 871/0 و 976/0 محاسبه شده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق 5 سؤال پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمونt مستقل، واریانس یک راهه(Anova)) در نرمافزار spss استفاده گردید. نتایج به دست آمده از یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی مهمترین نیاز آموزشی اولیاء در برنامههای آموزش خانواده هستند. ابعاد اجتماعی- فرهنگی، روانشناختی- تحصیلی، مسائل نوپدید و مسائل جسمی- بهداشتی در اولویتهای بعدی نیازهای آموزشی والدین قرار دارند. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که میان نیازهای آموزشی والدین و متغیرهایی همچون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"پس از فراهم شدن توافق کلیۀ مدرسین (بررسی در یک جلسۀ حضوری با شرکت 28 نفر از مدرسان آموزش خانواده ناحیه یک تبریز)، فرم پرسشنامه در یک مقیاس لیکرت 5 درجهای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) به شرح ذیل تنظیم گردیده است: تمامی پرسشنامهها علاوه بر مقدمهای در مورد اهداف تحقیق و سؤالاتی چند دربارۀ ویژگیهای جمعیت شناختی و هویتی آزمودنیها و یک سؤال بازپاسخ، برای اولیاء دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به ترتیب دارای 55 سؤال، 62 سؤال و 59 سؤال بسته پاسخ در ابعاد گوناگون (جسمی- بهداشتی، اجتماعی- فرهنگی، روان شناختی(شامل جنبههای ذهنی، عاطفی- هیجانی و تحصیلی)، اخلاقی- مذهبی و مسائل نوپدید) بود.
جدول (1) نتایج آزمون تی تک گروهی جامعه برای بررسی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی میانگین وزنی دیدگاه والدین به تفکیک مقطع تعداد بعدجسمی،بهداشتی بعداجتماعی،فرهنگی بعداخلاقی،مذهبی بعدروانشناختی، تحصیلی بعد مسائلنوپدید ابتدایی 214 7723/3 8768/3 9224/3 8101/3 8184/3 راهنمایی 57 86660/3 9445/3 0256/4 8806/3 9153/3 متوسطه 110 7881/3 9554/3 0248/4 9445/3 8532/3 مقطع تحصیلی ابعاد نیاز آموزشی ارزش مورد مقایسه = 3 tمقدار درجه آزادی سطح معنیداری 95% فاصله حد پایین حد بالا ابتدایی بعد جسمی، بهداشتی 15.
جدول (2) نتایج مقایسه میانگین وزنی نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان در کلاسهای آموزش خانواده در مقاطع مختلف تحصیلی ابعاد منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F مقدار سطح معنیداری بعد جسمی، بهداشتی بین گروهی 0.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که نیازهای آموزشی اولیاء دانشآموزان برای برنامههای آموزش خانواده دارای ابعاد اخلاقی- مذهبی، بعد اجتماعی- فرهنگی و به ترتیب بعد روانشناختی- تحصیلی، بعد مسائل نوپدید و در نهایت بعد جسمی- بهداشتی میباشد."