چکیده:
دغدغۀ اصلی این تحقیق سنجش میزان تحقق حکمرانی خوب و اخلاق رسانهای و نیز تعیین ارتباط بین آندو از دیدگاه اساتیدمیباشد. حکمرانی خوب با شاخصهایی نظیر پاسخگویی شفافیت حاکمیت قانون مشارکت مسئولیتپذیری اجماع محوری کارایی و اثربخشی انصاف , عدالت و اخلاق رسانهای با ملاکهایی از قبیل بعد استقلال مدارا عینیت مسئولیت پذیری حقیقت گویی پرهیز از فریب حفظ هویت ملی پاسخگویی مورد تعریف عملیاتی قرار گرفت. طرح پژوهش غیرآزمایشی از نوع پیمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی تبریز می باشد طبق نتایج. آزمون روابط دو متغیری نیز نشان داد که شاخصهای اجماعمحوری، حاکمیت قانون،انصاف و عدالت، مسئولیتپذیری، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی، شفافیت و در نهایت مشارکت بهترتیب بیش از دیگری از رعایت اخلاق رسانهای تاثیر میپذیرند. علاوه بر آن ملاکهای عینیت،حقیقتگویی، پرهیز از فریب، مدارا، پاسخگویی، مسئولیتپذیری، حفظ هویت ملی و در نهایتاستقلال به ترتیب بیش از دیگری با تحقق حکمرانی خوب همبستگی دارند. نتایج حاصله از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی ارتباط اخلاق رسانه ای حکمرانی خوب با الگوی حقیقی دادهها به قدر زیادی مشابه است. از آنجا که مقدار شاخص نیکویی برازش این مدل برابر 0/08 میباشد میتوان ادعا کرد که این مدل برازش قابل قبولی با واقعیت دارد.
خلاصه ماشینی:
"نظـام پاسخگویی نیز خود به عنوان یکی از ارکان توسعه سیاسـی و مـردم سـالاری تنهـا در چنـین فضایی امکان تحقق مییابد، بدون رسانه ها نمیتوان از چنین نظامی سخن گفـت بـه گونـه ای که لازم و ملزوم یکدیگر به شمار میروند»(رهبری، ١٣٨٤: ٧٦) / شکل زیر این رابطه را نشان می دهد: دموکراسی / / شهروندان آگاه مطبوعات آزاد / اطلاعات (Suder, 2010Q 58) رسانه ها از یک سو شهروند آگاه مشارکت کننده و فعال را به وجود میآورند؛ و از سـوی دیگـر با بیان و گردش آزادانه اخبار و اطلاعات موجب آزادی بیان و اندیـشه و در نتیجـه بـه گـوش رساندن صدای گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگـی مـیشـوند، امـری کـه بـرای دموکراسی و حکمرانی خوب واجد اهمیت اساسی است .
شـواهد حاکی از آن است که در دوران انتخابات برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور که کـدام گـروه، ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد، رسانه های تصویری و شـنیداری(رادیـو و تلویزیـون) تـاثیر بسزایی به جا گذاشته اند در تحقیق انجام شده پیرامون بررسی دیدگاه اساتید دانشگاههای آزاد اسـلامی تبریـزدر مـورد رابطه ی بین میزان رعایت اخلاق رسانه ای بر میـزان تحقـق حکمرانـی خـوب در دوره ی زمـانی ١٣٨٤ تا ١٣٨٩ نتایج ذیر نیز به دست آمد پیشنهادات نتایج این مطالعه نشان میدهد که نه تنها شاخص کلی اخلاق رسـانه ای تـأثیر مثبتـی بـر توسعه حکمرانی خوب دارد وبا حداقل کـردن اخـتلالات سیاسـتی تـأثیر مثبتـی بـر رشـد اقتصادی دارند ."