چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای بازاریابی و فروش شرکت سیمان سیستان انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری کلیه ذینفعان حوزه فروش و صادرات شرکت میباشد، که به سه گروه تقسیم شدند و شامل مدیران و کارشناسان فروش، مشتریان داخلی و مشتریان خارجیاند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامههای محققساخته بر اساس یافتههای مصاحبه میباشد. یافتهها نشان داد که مهمترین نقاط قوت شرکت سیمان سیستان؛ کیفیت محصولات تولیدی و توانایی مالی شرکت، مهمترین نقاط ضعف؛ بالا بودن هزینه حمل محصولات در بازار رقابتی و نداشتن آییننامه فروش، مهمترین فرصتها؛ وجود بازارهای صادراتی پرفروش و عدم وجود محصولات جایگزین و مهمتربن تهدیدها؛ محدودیتهای مرزی و مشکلات پایانهها در صادرات و عدم وجود تنوع در ایران میباشند. سپس با استفاده از ماتریس IE، مشخص گردید موقعیت شرکت، در منطقه تهاجمی قرار دارد و استراتژیهای این ناحیه نیز با ماتریس QSPM اولویتبندی شدند. مهمترین استراتژیهای این ناحیه عبارتند از: تنوع محصولات همگن، توسعه واحد نیمروز سمنت افغانستان، افزایش صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمال شرق آفریقا و رسوخ در بازارهای جدید و اختصاصی کردن بازار هدف.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده با رویکرد تجویزی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید شرکت سیمان سیستان در حوزه فروش و بازاریابی شناسایی و سپس استراتژیهای متناسب ارائه گردد و بر اساس موقعیت شرکت که با ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی بدست میآید، استراتژی های متناظر آن در مرحله تصمیم گیری با استفاده از ماتریس QSPM اولویت بندی شوند.
ابزار تحقیق و گردآوری داده ها با توجه به هدف پژوهش که ارزیابی و تحلیل محیط درونی و بیرونی فروش و بازاریابی شرکت سیمان سیستان میباشد، هم از شیوه ی کیفی مصاحبه (که به صورت انفرادی صورت گرفت ) و هم شیوه ی کمی (پرسشنامه ) استفاده شده است .
مرحله تصمیم گیری با نتایج به دست آمده از ماتریس داخلی و خارجی که موقعیت شرکت سیمان سیستان را در منطقه تهاجمی نشان میدهد، مهم ترین راهبردهای این ناحیه پیشنهادمی شوند: تنوع محصولات همگن ، توسعه واحد نیم روز سمنت افغانستان ، رسوخ در بازارهای جدید و اختصاصیکردن بازار هدف و افزایش صادرات درکشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا.
1-Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) جدول ٥:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی (مأخذ:یافته های پژوهش ) عوامل استراتژیک عوامل مهم تنوع محصولات همگن توسعه واحد نیم روز افغانستان رسوخ در بازارهایجدیدو اختصاصی کردن بازار هدف افزایش صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافته های جدول ٥استراتژهای تهاجمی رتبه بندی شدند و در جدول ٦ خلاصه آنها آورده شده است .