چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی بررسی جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران انجام یافته است . این پژوهش به شیوه پیمایشی و با کمک پرسشنامه بر روی ٢٥٠ نفر از کارشناسان بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتی متخصص ، در تورهای تفریحی درون مرزی و برون مرزی که در شهر تهران فعالیت می کنند، انجام گرفته است . بر اساس یافته های این پژوهش نقش رسانه های اجتماعی خصوصا رسانه هایی که کارکرد تصویر و کلیپ های ویدیویی دارند در توسعه صنعت گردشگری الکترونیک باید بیشتر مورد توجه واقع شود. بر این اساس عکس و فیلم گردشگران در معرفی ظرفیت های گردشگری ایران در فضای مجازی یک فاکتور ضروری است که تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب مقصد گردشگری توسط گردشگران بین المللی دارد. آنچه در این تحقیق بدست آمد این است که با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی ، کامیونیتی های محتوایی و وبلاگها، توانایی بازاریابی گردشگری الکترونیکی افزایش می یابد اما در مجموع می توان گفت هنوز رسانه های اجتماعی نتوانسته اند جایگاه خود را در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی پیدا کنند و این تفاوت ناشی از ویژگی های ارتباطی و بازارایابی متفاوت رسانه های جدید با رسانه های قدیمی تر است .
This study investigate the role of social media in Iran is developing a tourism marketing. This way with the help of a questionnaire survey on 250 travel offices marketing experts specializing in domestic and overseas leisure tourism in the city of Tehran، they were carried out. According to this study، the role of social media، particularly media images and video clips to function in the development of electronic tourism industry should be more considered. The photos and videos introducing tourists to the tourism potential in the virtual space is a factor that has a direct impact on the choice of tourist destinations by international tourists. With the increasing use of social networks، content communities، blogs، e-tourism marketing capabilities increase، but overall we can say that social media still have not been able to find its place in the development of e-tourism marketing and this difference is due to the characteristics of different marketing communication and social media with the mass media.
خلاصه ماشینی:
"چرا که سعی بر آن دارد تا با عملیاتی کردن مفهوم جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران به کمک سوالات پرسشنامه با طیف لیکرت و آزمون فرضیات تحقیق بپردازد به علاوه در این تحقیق از استراتژی توصیفی و پیماشی استفاده شده است و با توجه به اینکه به بررسی ارتباط بین متغیرها می پردازد از روش تحقیق از نوع همبستگی است .
جدول ١- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از رسانه های اجتماعی نوع رسانه های اجتماعی میزان استفاده تعداد درصد درصد تجمعی استفاده نمی کند 15 6 6 شبکه های اجتماعی ١-٥ ساعت 22 8/8 14/8 (فیس بوک ) ٦-١٠ ساعت 41 16/4 31/2 بالاتر از ١٠ ساعت 172 68/8 100 استفاده نمی کند 28 11/2 11/2 کامیونیتی های محتوایی ١-٥ ساعت 18 7/2 18/4 (یوتیوب ) ٦-١٠ ساعت 37 14/8 33/2 بالاتر از ١٠ ساعت 167 66/8 100 استفاده نمی کند 33 13/2 13/2 وبلاگ های شخصی ١-٥ ساعت 56 22/4 35/6 ٦-١٠ ساعت 87 34/8 70/4 بالاتر از ١٠ ساعت 74 29/6 100 استفاده نمی کند 27 10/8 10/8 وبلاگ های تجاری ١-٥ ساعت 71 28/4 39/2 ٦-١٠ ساعت 116 46/4 85/6 بالاتر از ١٠ ساعت 36 14/4 100 استفاده نمی کند 24 9/6 9/6 لاگ ا انا ١-٥ ساعت 42 16/8 26/4 وب هی رسه ی ٦-١٠ ساعت 99 39/6 66 بالاتر از ١٠ ساعت 85 34 100 همچنین بر اساس سطح معنی داری ، بین استفاده از شبکه های اجتماعی و کشف دانسته درباره مشتری گردشگری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
یعنی با بالاتر رفتن استفاده از کامیونیتی های محتوایی و تعامل با مشتری نیز افزایش می یابد همچنین براساس نتایج جدول بر اساس سطح معنی داری ، بین استفاده از وبلاگها و تعامل با مشتری در بازاریابی گردشگری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد."