چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکت، یکی از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد اجتماعی آن است و نقشی کلیدی در واکنشهای مصرفکننده نسبت به شرکت ایفا میکند. هرچه شرکت نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشد، مشتریان و جامعه، واکنش بهتری نسبت به آن خواهند داشت و در نتیجه عملکرد اجتماعی شرکت بهبود مییابد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین مدل تاثیرگذاری مسئولیتهای اجتماعی بر عملکرد اجتماعی و واکنشهای مصرفکننده است. این پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - پیمایشی و از نوع میدانی است. مبانی نظری پژوهش، به روش مطالعة کتابخانهای و دادههای آن، به وسیلة نمونهگیری تصادفی و با پرسشنامة محقق ساخته، تدوین شده است و پایایی کلی 978 درصد بدست آمده است. جامعة آماری هدف این پژوهش، در بردارندة مدیران و مشتریان اصلی شرکت های منتخب صنایع غذایی استان خوزستان است .نمونة پژوهش شامل540 نفراز مدیران و مشتریان است که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. برای پاسخ به سوال پژوهش، بررسی فرضیهها و تجزیه و تحلیل یافتههای جمعآوری شده، از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرمافزارهای SPSS وAmos استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، تمامی فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد تایید شد. به علاوه، نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده از جامع آماری مورد نظر برازش دارد. بدین ترتیب مسئولیت اجتماعی هم بطور مستقیم و هم با میانجیگری عملکرد اجتماعی و واکنشهای مصرفکننده، بر عملکرد مالی تاثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
1-2- سؤالات پژوهش با توجه به اینکه در حوزة مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای صنایع غذایی مبانی نظری چندانی وجود ندارد و عدم بررسی جامع اثرات آن بر متغیرهای عملکرد اجتماعی و واکنشهای مصرفکننده، امکانپذیر نیست، سؤالات اصلی پژوهش را میتوان به صورت زیر ذکر کرد: Vázquez & Hernandez Hui Tsai et al Font et al Zappala Kang & Lee Romani et al - مهمترین ابعاد و مؤلفههای مسئولیت اجتماعی شرکت، در صنایع غذایی کداماند؟ - تأثیر این ابعاد بر عملکرد اجتماعی و واکنشهای مصرفکنندة صنایع غذایی چگونه است؟ 2.
ارتباطات دهان به دهان تأثیر قابل توجهی در نیت خرید مصرف کنندگان دارد(ببر و Corporate Social Responsibility Park et al Menichini& Rosati Davis Frederick McGuire Walker Wood Consumer Reactions Mowen & Minor همکاران 1 ،2016).
انتظار جامعه از شرکتهای بزرگ این است که به شناسایی خود به مردم و برآورده کردن نیاز آیندة کارجویان اقدام Baber et al Pino et al Al-Hawari Limpanitgul et al Corporate Social Performance Graafland et al Tsu Wang Bateman & Organ نمایند.