چکیده:
خرید محصولات خارجی بهعلت تنوع فرهنگی از هویت ملی تاثیر میپذیرد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر پیشینه هویت مصرفکنندگان بر خرید کالاهای خارجی است. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال یافتن فرایندهایی روانی است که به طور موثر علل تغییر میزان خرید کالاهای خارجی را شرح دهد. در مطالعه حاضر به ترسیم مفهومی چندجانبه متشکل از هویت ملی و دو بعد تنوع رابطه افراد و اداراک نسبی از گرایش مصرفکنندگان جهانی و خرید محصولات خارجی پرداخته شده است. تنوع فرهنگی باعث ایجاد نگرش مثبت و منفی نسبت به گرایشهای مصرفکنندگان جهانی میشود. در این تحقیق از روش نمونهگیری خوشهای طبقهبندی شده استفاده شده است. ابزار گردآوری دادههای تحقیق حاضر پرسشنامه بوده که با توجه به فرمول مربوطه باید 128 نفر از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاههای سراسری شهر تهران بررسی شوند؛ ولی تعداد 158 پرسشنامه به منظور اطمینان پخش و جمعآوری شد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که خرید محصولات خارجی با هویت ملی قویتر کاهش می یابد و در کل، دو متغیر تنوع رابطه افراد و ادراک نسبی بهطور توامان با 037/0- (= و 05/0>p در رابطه هویت ملی و خرید محصولات خارجی نقش میانجی دارند. این اثر معکوس و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
جدول 1(خلاصه پیشینه تحقیق) نام نویسنده سال موضوع افسر رزازیفر 1379 الگوی جامعهشناختی هویت ملی حسین اکبری 1387 سازگاری هویتها در فرهنگ ایرانی بهزاد دوران 1380 هویت ملی و تعامل در فضای سایبرنتیک علی یوسفی 1380 روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت ملی کیشی پور 1383 بررسی جامعهشناختی ابعاد هویت جمعی در بین شهروندان تالشی حسین لطفآبادی و وحیده نوروزی 1383 بررسی نگرش به جهانیشدن وحید فریدون، صمدکلانتری و همکاران 1383 رابطه سرمایه اجتماعی با هویت اجتماعی سیدرحیم ابوالحسنی 1388 سازگاری هویتها در فرهنگ ایرانی محمد عبداللهی و امید قادرزاده 1388 هویت جمعی غالب کردها بهرام بیات، علی اکبر آزادواری 1389 تأثیر جهانیسازی بر هویت ملی و هویت جهانی اعظم مقیمی و مجید امینی 1391 بررسی نگرش نسبت به مؤلفههای هویت ملی داوود میرمحمدی و باقر ساروخانی 1391 فضای مجازی و تحولات هویت ملی در ایران علی رفیعی جیردهی و رامین حبیب زاده 1391 بررسی عوامل مؤثر بر هویت جمعی باقر ساروخانی و خدیجه رضایی قادری 1391 اینترنت و هویت ملی در میان کاربران حسن قاسمی، زهره دهدشتی و ابوالفضل سیفی 1391 تأثیر کشورگرایی مصرفکننده بر انتخاب خریدهای وارداتی محمدرضا تاجیک، نازنین پیله وری و همکاران 1392 بررسی رابطه آموزش موسیقی سنتی بر هویت ملی امیر صالحی و نوبخت حقیقی 1393 بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای هویت ملی احمد جعفری، مرجان یزدانی و همکاران 1393 بررسی عوامل مرتبط با هویت ملی مریم رفعتی 1393 بررسی ارتباطات میان فردی با تأکید بر ارتباط کلامی می ویل 1999 ادراک نسبی نیجسن 2004 خرید محصولات خارجی ساساکی 2009 هویت ملی کللوند 2011 هویت ملی بارتی کوسکی 2014 نگرش به تنوع فرهنگی کاروالهو 2014 هویت ملی مدل مفهومی تحقیق باتوجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر متغیرهای مستقل، وابسته و میانجی که برگرفته از مدل کوسکی و والش از پیشینه پژوهش است و پیرو آن، فرضیه های تحقیق به شرح ذیل است: نمودار1 : مدل مفهومی تحقیق (برگرفته از مدل کوسکی و والش،2014) فرضیههای تحقیق فرضیه اصلی تحقیق: هویت ملی مصرفکنندگان بر خرید کالاهای خارجی تأثیر دارد.