چکیده:
با توجه به تغییرات سریع دنیای تجارت و اهمیتی که برنـد بـه عنـوان یـک عامـل سـرنو شت ساز در سازمان ها دارد، تاثیر یک برند از شرکت در ذهن مشتریان و بالاخره ، جایگاهی که شرکت می تواند با توجه به عامل مهم برند کسب کند، این بررسی در زمینـه برنـد مـداری و تاثیر آن بر عملکرد سازمان صورت گرفت است . ضمن بررسی عـواملی کـه مـی توانـد برنـد مداری را تحت تاثیر قرار دهد. موانعی که عامل بازدارنده ایجاد برنـد در سـازمان هـا اسـت و شاخص های دیگری چون نوآوری ، تمایز برند، عملکرد برند ، عملکرد شرکت و برندمداری تعریف و اثر آن ها بر یکدیگر مورد مطالعـه قـرار گرفتـه اسـت . جامعـه پـژوهش حاضـر کـه شرکت های شیرینی و شکلات شهر تبریز است که ضمن انتخاب نمونه ٢٠٥ نفری از مـدیران فروش آن ها داده های لازم با استفاده از یک پرسشنامه گردآوری شده است . طبق نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات ، تاثیر برند مداری در سازمان بـه عنـوان یـک اسـتراتژی بازاریـابی از ١. عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ٢. کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز طریق ایجاد نو آوری ها و تمایز در برند که به افزایش عملکرد برنـد منجـر و مـ̂Hلا بـه بهبـود عملکرد شرکت می انجامد، مورد تایید قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
برند مداری به مفهوم تضمین برند اسـت کـه بـا ویژگـی هـایی در اسـتراتژی بازاریـابی شناخته می شود و مفهوم مسیر یک شرکت در بخش های برنامه ریزی و بازاریابی استراتژیک را گسترش می دهد که شرکت با قرار گرفتن در این مـسیر اسـتراتژیک بـه ثبـات و پایـداری خواهد رسید، از آن جهت که موانع سر راه ایجاد این مسیر و عواملی چون متمایز بودن برنـد، عامل مؤثر بالقوه در عملکـرد اسـت ، ایـن عوامـل نیـز بایـد بررسـی قـرار گیرنـد ( Wong .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل تحلیلی تحقیق فرضیات پژوهش چیز به قرار زیر تبیین شده است : فرضیه اول : میان برند مداری وتمایز برند شرکت هـای صـنایع غـذایی رابطـه معنـاداری وجود دارد.
مقدار t برای این پارامتر بالای ١/٩٦ است لذا مـی توان نظر داد که فرض صفر با ٩٩ درصد اطمینان رد می شـود و بـا توجـه بـه معنـی داری و مثبت بودن این ضریب می توان گفت که متغیر تمایز برند بـر نـوآوری شـرکت هـای صـنایع غذایی اثر مثبت می گذارد.
مقدار t برای این پارامتر بـالای ١/٩٦ اسـت لذا می توان گفت که فرض صفر با ٩٩ درصد اطمینان رد می شود و با توجه به معنی داری و مثبت بودن این ضریب می توان بیان نمود که متغیر عملکرد برند بر عملکرد مالی شرکت های صنایع غذایی اثر مثبت می گذارد.