چکیده:
یکی از عوامل موفقیت بنگاهها در دنیای کنونی، توجه به نوآوری و قابلیتهای نوآوری در سازمانها و مؤسسهها است و سازمانها برای تضمین بقای خود نیازمند قابلیت نوآوری هستند؛ زیرا قابلیت نوآوری باعث تطابق شرکت با محیط پیچیده جهان امروز میشود. از سوی دیگر رابطه نوآوری با کارآفرینی سازمانی بسیار تأمل برانگیز و قابل توجه است و در اصل این نوآوری از اجزا و مؤلفههای جداییناپذیر و دستمایه کارآفرینی سازمانی محسوب میشود. نوآوری از عوامل اجتنابناپذیر برای ثبات و بقای سازمانها است و باعث تحریک و پویایی سازمانها میشود. نوآوری از عوامل بسیار مهم و مؤثر در ایجاد مزیت رقابتی برای کسبوکارها است؛ بنابراین سازمانهایی که قادر به دستیابی به سطح بالای نوآوری و بهرهوری ناشی از آن هستند در زمره موفقترین مؤسسهها و بنگاههای جهان به شمار میآیند. فرضیه اصلی تحقیق که عبارت بود از «قابلیت نوآوری تاثیر معناداری برکارآفرینی با رویکرد مزیت رقابتی پایدار دارد» مورد آزمون قرار گرفت. با توجه به این امر، در این پژوهش تلاش شده است با مروری بر این عوامل، تاثیرات مثبت قابلیت نوآوری بر کارآفرینی با رویکرد مزیت رقابتی پایدار در کسبوکارهای کوچک و متوسط با ارائه راهکارهای جدید در اداره امور بنگاههای اقتصادی و کسب مزیت رقابتی پایدار پرداخته شود. تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه ساخت یافته است، جامعه آماری شامل 1200 نفر از مدیران ارشد شهر صنعتی کاوه و جمعیت نمونه برابر 257 نفر است. فرضیه اصلی تحقیق عبارت از «قابلیت نوآوری بر کارآفرینی و مزیت رقابتی پایدار تأثیر مثبت و معناداری میگذارد» است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار19 spssو برای مدل ساختاری (تحلیل مسیر) از نرمافزار لیزرل 54/8 استفاده شد. نتایج تجربی نشاندهنده آن است که: 1. قابلیت نوآوری بهطور مستقیم کارآفرینی و مزیت رقابتی پایدار را تحت تأثیر قرارمیدهد. 2. کارآفرینی تأثیرغیرمستقیم بر نوآوری و تأثیر مستقیم بر مزیت رقابتی پایدار دارد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل اثر قابلیت نوآوری بر کارآفرینی با رویکرد مزیت رقابتی پایدار در صنایع کوچک و متوسط (شهرک صنعتی کاوه ) 1* زهرا اکبرزاده 2 حسن مهرمنش 3 غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی چکیده یکی از عوامل موفقیت بنگاه ها در دنیای کنونی، توجه به نوآوری و قابلیت های نوآوری در سازمان ها و مؤسسه ها است و سازمان ها برای تضمین بقای خود نیازمند قابلیت نوآوری هستند؛ زیرا قابلیت نوآوری باعث تطابق شرکت با محیط پیچیده جهان امروز میشود.
نوآوری از عوامل بسیار مهم و مؤثر در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب وکارها است ؛ بنابراین سازمان هایی که قادر به دستیابی به سطح بالای نوآوری و بهره وری ناشی از آن هستند در زمره موفق ترین مؤسسه ها و بنگاه های جهان به شمار میآیند.
در اثر نوآوری در خدمات و ارائه محصولات جدید یا اصلاح شده به بازار، مزیت های جدید رقابتی برای سازمان ایجاد میشود و اگر این روند ادامه یابد، سازمان میتواند به راحتی رهبری بازار را به عهده گیرد (احمدی، تاج الدین ، فتح اله ، ١٣٨٥).
Sastainable Competitive Advantage مزیت رقابتی ارزش های قابل ارائه شرکت برای مشتریان است ؛ به نحوی که این ارزش ها از هزینه های مشتری بالاتر است .
برای مثال ، چون منابع سازمانی ایجاد ظرفیت فعالیت شرکت محدود است ؛ پیشنهاد میشود تحقیقات بعدی ارتباط بین منابع شرکت ، مزیت رقابتی پایدار و توسعه قابلیت های بازار محور فراهم شده توسط شرکت را بررسی کند.