چکیده:
بلیغات به مثابه یک کنش سیاسی و متاتر از بافت اجتماعی است که به منظور تاثیرگذاری برکنش انتخاب و رای دادن (به عنوان شکل مشروعی از رفتار سیاسی) صورت می گیرد. هدف این مقاله بررسی تاثیر شیوه های تبلیغاتی در رفتار رای دهندگان و به طور مشخص شناسایی روش های تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و غیرعشیر های و به طور مشخص بررسی تفاوت ها و شباهت های
شیوه های تبلیغاتی انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان های عشیر های (ایلام) و غیرعشیره ای(تهران ) اعم از روشها و ارتباطات سنتی، شفاهی، مکتوب، الکترونیکی و ... بوده که به روش پیمایش صورت گرفته است. چارچوب نظری به کاررفته در این تحقیق برپایه نظریات پارسونز می باشد. نمونه مورد تحقیق جامعه آماری این تحقیق کلیه استادان رشته های علوم ارتباطات، علوم
به صورت تمام شمار بوده « اجتماعی و علوم سیاسی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و آزاد اسلامی واحد ایلام است.
یافته های تحقیق نشان می دهد که برخلاف استان تهران در استان ایلام از حیث روش تبلیغاتی فردی یا ائتلافی غلبه با روش تبلیغ فردی است. همچنین بنابریافته های تحقیق، بین دیدگاه و نگرش استادان دانشگاه های تهران و ایلام درباره استفاده از شیوه های سنتی و فاقد پشتوانه و نگرش علمی درانتخابات، تاثیر برخوردار بودن از پایگاه قومی داوطلبان بر تبلیغات، قوی تر بودن نقش رهبران فکری ریش سفیدان و و تاثیر وابستگی قومی، توجه به منافع فردی و گرایش به طرح برنامه های زودبازده در تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و ائتلافی و سیاسی بودن روش تبلیغ، توجه به
مطالبات عمومی و بی توجهی به منافع فردی، موثر نبودن دادن وعده های شخصی و توجه به برنامه های بلند مدت و آزاد بودن ارائه عقاید وابستگی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در نظام های غیرعشیر های تفاوت معنی دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
". یافته های حاصل از اجرای آزمون تی نشان میدهد که بین نگرش استادان استان ایلام و تهران نسـبت بـه مؤلفـه طـرح شعارهای قومی و برخوردار بودن از پایگاه قومی توسط داوطلبـان منتسـب بـه ایـلات و طوایـف بـزرگ «در نظـامهـای عشیرهای» تفاوت معنا داری وجود ندارد و این فرضیه که در نظامهای عشیرهای طرح شعارهای قومی و برخـورداری از پایگاه قومی داوطلبان بر تبلیغات داوطلبان مؤثر است ، تائید میشود.
. یافته های حاصل از اجرای آزمون تی نشان میدهد که بین نگرش استادان استان ایلام و تهران نسبت بـه مؤلفـه توجـه به مطالبات عمومی و وعدههای شخصی تفاوت معنا داری وجود ندارد و از نظر استادان ایلام و تهران این فرضیه کـه در نظامهای غیرعشیرهای بدون در نظر گرفتن وعدههای شخصی، توجه بیشتر به مطالبات عمومی است ، اثبات میشود.
یافته های حاصل از اجرای آزمون تی نشان میدهد که بین نگرش استادان استان ایلام تهران نسبت به مؤلفه توجـه بـه منافع فردی وبرنامه های زودبازده در تبلیغات انتخاباتی «در نظامهای عشیرهای» تفاوت معنـاداری وجـود نـدارد و ایـن فرضیه که در نظامهای عشیرهای داوطلبان به منافع فردی وبرنامه های زودبازده بیشتر توجه میکنند، اثبات میشود.
. یافته های حاصل از اجرای آزمون تی نشان میدهد که بین نگرش استادان استان ایلام و تهران نسـبت بـه مؤلفـه بیـان آزادانه عقاید سیاسی و وابستگی سیاسی تفاوت معنا داری وجود ندارد و این فرضـیه کـه در نظـامهـای غیرعشـیرهـای داوطلبان نسبت به نظامهای عشیرهای عقاید سیاسی خود را آزادانه بیان کنند، اثبات میشود."