چکیده:
بررسی نقشها و کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی، در شرایط کنـونی جامعـه ایـران، از چنـد جهت حائز اهمیت ویژه است . شناخت وظایف ارتباطات جمعی، پیش از هر چیز در آموزش تخصـصی روزنامه نگاران و همچنین سایر ارتباط گران که برای تهیه ، تولید، انتقـال و پخـش پیامهـای ارتبـاطی آماده می شوند، ضـرورت دارد. معرفـی دقیـق و جـامع نقـشها و وظـایف اجتمـاعی مـذکور، در دوره تحصیلات دانشگاهی دانشجویان روزنامه نگاری و سایر رشته های ارتباطی، به آنان امکان می دهد کـه با درک چگونگی تحول و توسعه وسایل ارتباط جمعی در جهان و ایران و توجه بـه شـرایط تـاریخی و مشخصات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوامع معاصر، برای خدمت در هیاتهای تحریریه مطبوعات و خبرگزاریها و بخشهای خبری رادیو و تلویزیون و همچنین دفـاتر روابـط عمـومی موسـسات دولتـی و خصوصی آمادگی پیدا کنند و آرمانها و هدفهای کلی حرفه ای خود را در راه مصالح و منـافع عمـومی کشور، به تحقق برسانند . فرضیه نگارنده این است که به نظر می رسد وسایل ارتباط جمعی از طریق ارائه واقعیتهای مـورد وفاق جامعه ، تفسیر آن ها و ایجاد رابطه میان واقعیت های عینی و تجربیات مـشترک افـراد در مورد موضوع هدفمند سازی یارانه هااطلاعاتی را منتقل می کنند. براین اساس در این پـژوهش بـر آنیم تا به شناخت نقش رسانه های جمعی درشکل گیری افکار عمومی برسیم به همین منظـور بـا موضوع قرار دادن هدفمندی یارانه ها نگارنده در تلاش است رابطه بین درآمد، تحصیلات، مذهب ، نگرش سیاسی، وضعیت اشتغال، جنس و منبع اطلاعاتی مورد استفاده را با نگـرش افـراد نـسبت بـه هدفمند سازی یارانه ها مورد ارزیابی قرار دهد .در این پژوهش بیشتر پاسخگویان مـا مـرد، دارای تحصیلات دیپلم ، شغل آزاد، اعتقادمذهبی متوسط ، نگرش سیاسـی محافظـه کاروبیـشتر درطبقـه ی درآمدی بین ٢٠١تا ٤٠٠هزار تومان( ماهانه ) می باشند.همچنین بیـشترین میـزان اسـتفاده از رسـانه های جمعی درمیان پاسخگویان ٦تا ٢١٦ ساعت در ماه میباشد و بیشتر افـراد نـسبت بـه هدفمنـدی یارانه ها نگرشی همسازگرادارند.همچنین ازمجموع ٩فرضیه ،هفت فرضیه معنـادار وقابـل تعمـیم بـه جامعه است ودو فرضیه رد شده است یعنی میزان معناداری آنها کمتراز ٠٥/ ٠بوده است بدین ترتیب نمی توان آنها را به کل جامعه آماری تعمیم داد.
خلاصه ماشینی:
"چنانچه در بعد اقتصاد فرهنگی وسایل ارتباط جمعی بنگریم ملاحظه می کنیم که این وسایل در عصر حاضر و در جامعه ایران تا چه حد موضوع هدفمند سازی یارانه ها را مد نظر قرار داده اند باوجود اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به صورت کلی عملیاتی شده و دولت نیز برنامه های اصلی خودرا در این بخش اعلام کرده است اما رسانه ها همچنان برای روشن شدن تمام زوایای پیدا و پنهان آن، اخبار یارانه ای را در صدر اطلاع رسانی های خود قرار می دهند .
نکته مهم دیگر اینکه اولین تحقیق که نقطه شروعی از طبقه بندی گرایشها در مقابل وسایل ارتباط جمعی است تحقیق گلیک ولوی بوده است دراین پژوهش براساس این طبقه بندی ٣ویژگی های افراد براساس سه صفت پذیرشگ رایی ، هم سازگرایی و انتقاد گرایی اینگو نه بدست آمده اس ت : ویژگی ها تحصیلات درآمد اشتغال اعتقادمذهبی جنس نگرش نوع منبع میزان نگرش به هدفمندی یارانه ها١- پذیرشگرا لیسانس دیپلم فوق دیپلم هزارتومان0٢٠١تا400 کارمندآزاددانشجو زیاد زن سیاسیغیرانتقادی مورداستفادهتلویزیونروزنامه هارادیو استفاده از رسانه زیاد ٢- همسازگرا دیپلم لیسانس فوق دیپلم ٤٠١تا٦٠٠٢٠١تا400٤٠١تا٦٠٠ آزادکارمنددانشجو متوسط * محافظه کار سایتهای خبریتلویزیونروزنامه هارادیو متوسط ٣- انتقادگرا دیپلم لیسانس فوق دیپلم 0٢٠١تا400٤٠١تا٦٠٠0 آزادکارمندبیکار کم مرد انتقادگرا سایتهای خبریتلویزیونروزنامه هاهیچکدام ازرسانه ها کم سایتهای خبری باتوجه به موارد فوق کمی درمورد ویژگی افرادهمساز گرا که بسیار با وضعیت افراد جامعه ما منطبق است مطالبی حائز اهمیت است ."