چکیده:
در جهان امروز محیط زیست به یکی از مسایل مهم و نگران کننده تبدیل شده است . توجه به محیط زیست و مسایل مربوط به آن برای نخستین بار در رسانه های ایالات متحده آمریکا مطرح شد. دهه ٦٠ دهه شکوفایی و در واقع سرآغاز جدی توجه به محیط زیست در رسانه ها بود. کنفرانس های محیط زیستی در استکهلم ، ریودوژانیرو و ژوهانسبورگ با سرو صدای زیاد رسانه ای برگزار شدند. در ایران نیز توجه به مسایل محیط زیست به ویژه در دهه های اخیر افزایش یافته است به همین منظور قوانینی برای توجه رسانه به محیط زیست وضع گردیده است . در این نوشتار کوشش شده است تا اهمیت رسانه و افکار عمومی در نهادینه کردن قوانین زیست محیطی و در نتیجه بسط حقوق محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.نتایج این پژو هش نشان می دهد که در توسعه حقوق محیط زیست رسانه ها از جایگاه ممتازی برخوردارند؛ بر همین اساس توجه به محیط زیست در برنامه های توسعه ای کشور افزایش داشته است .
خلاصه ماشینی:
"ماده ١٠ ـ دولت موظف است به منظور ساماندهی فضای رسانه ای کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری های رسانه ای ، در چهارچوب سیاست و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و فراهم آوردن زمینه بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت رسانه ای اقدامات قانونی در موارد ذیل را انجام دهد: الف ـ تهیه و تدوین « نظام جامع رسانه ها» تا پایان سال اول برنامه با رویکرد تسهیل فعالیت های بخش غیردولتی ب ـ ارتقاء آگاهی ، دانش و مهارت همگانی ، تقویت رسانه های ماهواره ای و اینترنتی همسو و مقابله با رسانه های معارض خارجی ج ـپیشنهاد، وضع و اجرای سـیاستها و مقررات مورد نیاز و ایجاد و تقویت سازوکارهای لازم برای ساماندهی ، نظارت و پالایش محتوای دیداری ، شنیداری و نوشتاری در فضای رسانه ای کشور اعم از رسانه های مکتوب، دیداری ، شنیداری ، رقومی (دیجیتال)، مجازی و شبکه های ارتباطی غیرمکالماتی ، شبکه های داده و ماهواره ای و سامانه های مخابراتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده ١٨٩- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است : الف ـدر راستای ارتقای آگاهیهای عمومی و دستیابی به توسعه پایدار به منظور حفظ محیط زیست و با تأکید بر گروههای اثرگذار و اولویت دار از ابتدای برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرائی مربوط را با پیشنهاد شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب هیاتوزیران برساند."