چکیده:
در این پژوهش ابتدا نگاهی به مدل سه بعدی اثر بخشی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمت گذاری کالا و خدمات می اندازیم. این مدل بر اساس مفاهیم ریاضی و با استفاده از ماتریسها توسعه یافته است و نشان می دهد تجارت الکترونیک از طریق پنج عامل دولت الکترونیک، قوانین و مقررات تجارت الکترونیک، فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک، ابزارهای بازاریابی الکترونیک و فناوریهای تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمت گذاری کالا و خدمات در ایران تاثیرگذار است. درادامه با استفاده از داده های مدل فوق و مدل ابعاد فرهنگی هافستد به ارائه مدلی با تاکید بیشتر بر نقش عامل فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمت گذاری کالا و خدمات می پردازیم. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات توسعه ای و کاربردی است و از لحاظ روش شناسی، از انواع پژوهشهای توصیفی از شاخه همبستگی است و روش آن ترکیب پیمایشی (حضوری و آنلاین) و میدانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک نقش بنیادین در تنظیم بازار و قیمت گذاری کالا و خدمات ایفا می کند که این نقش از طریق سنجش فرضیه های طرح شده و تحلیل رابطه عامل فرهنگ با سایر عوامل مدل مشخص می شود.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهشی که درباره نقش تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات انجام شدهاست، مدلی چندبعدی بر اساس مفاهیم ریاضی و ماتریسهای سهبعدی بهدست آمده که نشان میدهد که تجارت الکترونیک از طریق پنج عامل «دولت الکترونیک»، «قوانین و مقررات تجارت الکترونیک»، «فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک(فرهنگ الکترونیکی)»، «ابزارهای بازاریابی الکترونیک» و «فناوریهای تجارت الکترونیک»، در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالاها و خدمات در ایران مؤثر است (اصولی 1 ، 2015).
834 8 7- مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش در پژوهش جامعی که در زمینه عوامل مؤثر بر تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات انجام شد، روشن شد که پنج عامل دولت الکترونیک، قوانین و مقررات تجارت الکترونیک، فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک، ابزارهای بازاریابی الکترونیک و فناوریهای تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات در ایران مؤثر است که این امر در مدل سهبعدی زیر مطرح شده است (اصولی 2015) شکل 1: مدل سهبعدی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار (اصولی 2015) محققان، در پژوهش حاضر با تفکیک عامل فرهنگ از دیگر عوامل در مدل چندبعدی فوق و برای ارائه مدل توسعهیافته فرهنگ الکترونیک خود بر فرضیههای زیر تأکید کردهاند: فرضیه اول: فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک میتواند نقش مؤثری در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات ایفا کند.
9-1-5 تأثیر فرهنگ الکترونیکی بر فناوریهای تجارت الکترونیک نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که برخی عادات فرهنگی از جمله تجملگرایی، اخلاق چشم و همچشمی، تغییر شیوه زندگی از سنتی به مدرن و تمایل به استفاده از نمادهای این نوع زندگی در جامعه ایران، موجب استفاده وسیع از فناوریهای روز شده است؛ اما همزمان با این شتاب، فرهنگ و دانش استفاده مناسب از این امکانات و فناوریها نهادینه نشده است."