چکیده:
پژوهش حاضر به مفهوم پردازی مدل برندآفرینی شهری در ایران پرداخته است. این مدل بر اساس روش تحقیق کیفی «نظریه داده بنیاد» با روش نمونه گیری نظری با مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند با 18 نفر از خبرگان حوزه های مختلف حوزه های مختلف بازاریابی، مدیریت شهری، اقتصاد و گردشگری، استخراج شده و پس از آن برای افزایش اعتبار بیرونی، پرسشنامه ای تنظیم و نظرات نخبگان در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است.
به صورت خلاصه یافته های این پژوهش نشان داده است که پدیده برندآفرینی شهری در کشور، متاثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط علی، مداخله ای و زمینه ای قابل طبقه بندی بوده و نتایج مختلف اقتصادی، اجتماعی و اثرات روانی نیز به عنوان پیامد اجرای راهبردهای برندآفرینی شهری قابل طرح می باشند. در این خصوص پیشنهاد می شود مدیران شهری ضمن بررسی وضعیت فعلی برند و تصویر ذهنی موجود (درونی و بیرونی) از شهرهای خود، به تدوین استراتژی برندآفرینی شهری پرداخته و در صورت نیاز با تغییر و موقعیت یابی مجدد، به اصلاح تصویر بیرونی و درونی نامناسب از جغرافیای طبیعی و انسانی شهرها پرداخته و با بازتولید تصویر ذهنی، جایگاه و موقعیت بایسته را در ذهن مخاطبان هدف ایجاد نمایند. در این راستا وجود شهروندانی راضی که هویتی باثبات برای شهر ایجاد می کنند و با قدرت از برند شهر دفاع می کنند، می تواند تضمین کننده توفیق هر برنامه برندآفرینی باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین مدیران شهری نیازمند کشف درک عمومی از شهر خود و همچنین تدوین راهکار مناسب برای مدیریت شهرت هستند و مدیریت شهرت، تلاش برای ایجاد آوازه و اعتباری است که قدرتمند و جذاب باشد و برای اهداف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مفید باشد و بتواند جوهره و اصالت مردم را نشان دهد (انهولت، 2007) مسئلهای که این پژوهش با آن مواجه بوده آن است که باوجود اینکه یکی از عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت زندگی؛ جذب گردشگر، سرمایهگذار و غیره، ایجاد برندهای قوی برای شهرها و سایر مکانهاست، اما در حالحاضر، اکثر شهرهای ایران هویت برند ثابت و مشخصی ندارند.
-Systematic -Strauss and Corbin -Emergent -Glaser -Constructivist -Charmaz جدول 2: مشخصات نمونه برای انجام مصاحبه نوع ارتباط با موضوع برند سازی شهری تعداد تحصیلات عضو هیأت علمی دانشگاه در حوزه بازاریابی/ اقتصاد/ مدیریت/جامعهشناسی 5 دکترا با رتبه استادیار/ دانشیار مدیر/معاونت حوزههای مختلف گردشگری 3 کارشناسی ارشد- دکتری مشاور برندآفرینی شهری 3 کارشناسی ارشد/ دکتری محقق حوزة برندآفرینی مکان، شهری و تبلیغات 2 کارشناسی ارشد / دکتری مدیران شهری/ شهرداری، حوزة معاونت اجتماعی 3 کارشناس ارشد عضو و مشاور در شورای شهر 2 کارشناسی ارشد / دکتری جمع 18 تجزیهوتحلیل دادهها و طراحی مدل در ذیل بهصورت خلاصه نتایج حاصل از سه کدگذاری، باز، محوری و انتخابی بحث و بررسی میشود: الف- کدگذاری باز در این پژوهش با کاربست انواع روشهای جمعآوری دادههای کیفی مانند مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته، بررسی تجربیات چند شهر دنیا، مطالعة اسناد، مقالات و غیره، دادهها بر اساس منطق حاکم بر نمونهگیری نظری گردآوری شدهاند."