چکیده:
تحلیل پوششی دادهها(DEA) کارایی نسبی واحدهای تصمیمگیرنده (DMU) را برآورد میکند. مدل تحلیل پوششی دادهها یکی از روشهای سنجش کارایی بوده که جهت ارزیابی واحدهای تصمیم گیرندة متجانس به کار میرود. امّا در استفاده از این تکنیک به ازای واحد تصمیم گیرنده جهت به دست آوردن کارایی، نیازمند بار فرمولنویسی هستیم، که در نتیجه مقایسة بین واحدهای تصمیم گیرنده در قالب یک وزن مشترک امکانپذیر نمیباشد و مدل دارای قدرت تشخیص پایینی میباشد. این تحقیق از ترکیب فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) و تحلیل پوششی دادهها استفاده میکند که این روش میتواند برای مقایسه، ارزیابی و رتبهبندی گزینهها و عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده استفاده شود. برای آزمون روش پیشنهادی، کاربرد مدل در مقایسه و رتبهبندی محصولات یک شرکت خودروساز بررسی شده است. از نتایج مدل مشخص است که مدل پیشنهادی برای مسائل عملی مفید خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
ارائه یک روش ترکیبی از ANP و مدل SAR در تحلیل پوششی داده ها جهت مقایسه و رتبه بندی گزینه ها (مطالعه موردی : محصولات شرکت کرمان موتور) 1 تاریخ دریافت مقاله :٩٦/١٠/٢٣ تاریخ پذیرش مقاله :٩٧/٠٢/١١ علیرضا علی نژاد 2 آرش پرویزی چکیده تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU) را برآورد می کند.
این تحقیق از ترکیب فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و تحلیل پوششی داده ها استفاده می کند که این روش می تواند برای مقایسه ، ارزیابی و رتبه بندی گزینه ها و عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده استفاده شود.
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)٥ یکی از روش های ارزیابی چند معیاری است که مسئله یا موضوع مورد نظر را به یک ساختار سلسله مراتبی تبدیل می کند که در آن عناصر تشکیل دهندة این ساختار که اجزا تصمیم نیز تلقی می شوند، مستقل از یکدیگر فرض شده اند.
در این پژوهش معیارها و زیرمعیارهایی که در خرید خودرو مد نظر قرار می گیرد را با استفاده از مقایسه زوجی و تحلیل فرآیند سلسله مراتبی (AHP) الویت بندی کرده و وزن تمامی زیرمعیارها را محاسبه کرده و مهمترین معیارهایی که در خرید خودرو باید مد نظر قرار گیرد را مشخص کرده است و سپس با استفاده از وزن های بدست آمده خودروهای پژو شرکت ایران خودرو را رتبه بندی کرده اند (مظاهری و شیرویه زاد، ١٣٩١).
8 Hitoshi and Masaro 9 Ramakrishan 10 Kang and Lee