چکیده:
مطالعه سبکهای مختلف تصمیمگیری در گروههای مختلف، به درک بهتر بازار کمک میکند زیرا زمانی که مشتریان به خوبی شناخته شوند میتوان به آن ها در انجام خرید بهتر کمک کرد. پژوهش حاضر هشت سبک تصمیمگیری اسپرولز و کندال (کمالگرایی، مدگرایی، برندگرایی، حساس به قیمت، لذت گرایی، سردرگم با چندین انتخاب، تمایل بدون برنامه ریزی و عادتگرایی) را در میان مصرف-کنندگان با ویژگیهای جمعیت شناختی متفاوت (جنسیت، سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل، درآمد و اندازه خانوار) بررسی نموده است. در این راستا دادههایی از 530 مصرفکننده آبمیوه های سن ایچ در استان خوزستان که به روش در دسترس انتخاب شده بودند جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آنووا و آزمون تی به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای بدست آمده تفاوتهای جمعیتشناختی مصرفکنندگان دارای سبکهای مختلف تصمیمگیری را مشخص نمود. در نهایت نیز با توجه به یافتههای بدست آمده بحث و پیشنهادهای کاربردی ارائه شد. کلید واژه ها: سبک تصمیم گیری، رفتار مصرف کننده، تفاوتهای جمعیت شناختی، مدل اسپرولز و کندال
Abstract Studying different decision-making styles in different groups helps to better understand the market because when customers are well characterized, we can better help them to make a purchase. The present research explored Sproles and Kendall’s eight decision-making styles of consumers (perfectionist and high-quality conscious, novelty-fashion conscious, brand conscious, price conscious, recreational and hedonistic conscious, confused by over choice, impulsive and careless, and habitual and brand loyal) with different demographic characteristics (gender, age, marital status, education, occupation, income, and household size). In this regard, the data of 530 consumers (selected by the convenience sampling method) of Sunich juices in Khuzestan province were collected. Afterward, the data were analyzed by ANOVA and T-test using SPSS software. The results revealed the demographic differences of consumers with different decision-making styles. Finally, the discussion and practical suggestions were presented based on the findings. Keywords: Decision-making style, Consumer behavior, Demographic differences, Sproles and Kendall model
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر هشت سبک تصمیم گیری اسپرولز و کندال (کمال گرایی ، مدگرایی ، برندگرایی ، حساس به قیمت ، لذت گرایی ، سردرگم با چندین انتخاب ، تمایل بدون برنامه ریزی و عادت گرایی ) را در میان مصرف کنندگان با ویژگی های جمعیت شناختی متفاوت (جنسیت ، سن ، وضعیت تاهل ، تحصیلات ، شغل ، درآمد و اندازه خانوار) بررسی نموده است .
نتایج پژوهش های مختلف درزمینۀ سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با استفاده از رویکرد خصوصیات مصرف کننده ، نشان دهندة آن است که مصرف کنندگان ممکن است از سبک های مختلفی هنگام مواجه شدن با گزینه های خرید در بازار پیروی کنند (فلاحتی و همکاران ، ١٣٩٦).
مدل اسپرول و کندال (١٩٨٦) هشت ویژگی اساسی سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان را شامل می شود که عبارتند از: کمال گرایی ، حساسیت نسبت به مد (مدگرایی )، مصرف کننده حساس به برند (برندگرایی )، حساس به قیمت ، لذت گرایی و تمایل به خرید به عنوان سرگرمی ، سردرگمی مصرف کننده به واسطه انتخاب های فراوان ، تمایلات بدون برنامه ریزی و قصد قبلی ، ،عادت گرایی و وفاداری نسبت به یک نام تجاری می باشند.
در این پژوهش از مقیاس های معتبر برای بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان و عوامل مؤثر در استفاده از برنامه های خرید موبایل استفاده شده است .
یادداشت ها: 1 Mohsenin 2 Prakash 3 Orasanu & Connolly 4 Rebellow & Suri 5 Blackwell 6 Hanaysha 7 Muhammad & Ghulam 8 Mokhlis 9 Lysonski & Durvasula 10 Sarkar 11 Erikssona 12 SPSS 13 Expert Choice 14 Amos ٢٠٢