چکیده:
هدف پژوهش تبیین و ارائه مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش آموزش کشور بود. پژوهش
ازنظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی و از منظر روششناختی در دسته پژوهشهای آمیخته قرار
دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد و توسط مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته از
نمونه پژوهش 22 نفر از خبرگان علمی که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، دادهها
گردآوری شد. سپس کدگذاری انجام و اقدام به شناسایی ابعاد، مقولات اصلی و زیرمقولهها و مفاهیم
مرتبط با هر یک از کدها به دست آمده شد. در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته 61 گویهای
از نمونه 711 نفر ) 72 نفر مدیر و 229 نفر کارشناس( که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب
شده بودند، دادهها گردآوری و برازش مدل پژوهش آزمون شد. نتایج کیفی در قالب مدل همدلی سازمانی:
شرایط علی )عوامل سازمانی: جوسازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگسازمانی مشارکتی، اهداف سازمانی، عدالت سازمانی، عوامل محیطی: محیط برونسازمانی، محیط درونسازمانی، عوامل فردی: ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای شخصیتی(، عوامل مداخلهگر )فرسودگی شغلی: خستگی هیجانی، مسخ شخصیت، کاهش کفایت فردی، عوامل مدیریتی: مدیریت ناکارآمد، بیتفاوتی سازمانی(، عوامل زمینهای )عوامل حمایتی و انگیزشی: حمایت مدیریتی، نظام ارزیابی عملکرد، عوامل شغلی: تناسب فرد-شغل، ویژگیهای شغلی(، راهبردها )بهبود فرآیندهای سازمان: اعتمادسازی در سازمان، گروه سازی اثربخش، راهبری اثربخش سازمانی: مدیریت اثربخش، آموزش همدلی، توسعه مسیر شغلی( و پیامدها )بهرهوری سازمانی: ارتباطات اثربخش، اثربخشی سازمانی، تعارضزادیی، رفتار شهروندی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی، توسعه فردی: توسعه شغلی، بهزیستی فردی، عملکرد فردی( را نشان داد و شاخصهای برازش حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل و تایید فرضیههای منتج از مدل داشت.
. In the qualitative section based on the data theory approach of the foundation and in-depth semi-structured interviews from the sample of the study, 17 scientific and organizational experts were selected through theoretical sampling. Then coding was done and identifying dimensions, main categories and subcategories and concepts related to each code were obtained and finally fitting the research paradigm model using quantitative data collected through questionnaire. 200 patients were selected by simple random sampling. The qualitative results of the study revealed 11 main categories and 32 subcategories and 175 concepts that were in the framework of organizational empathy paradigm including: causal conditions (organizational factors: organizational climate, organizational structure, collaborative organizational culture, organizational goals, organizational justice, environmental factors : External organizational environment, Internal organizational environment, Individual factors: Demographic characteristics, Personality traits, Interventional factors (Burnout: Emotional exhaustion, Depersonalization of personality, Decreasing personal competence, Management factors: Ineffective management , Organizational apathy), contextual factors (motivational and supportive factors: managerial support, performance appraisal system, job factors: solely B. Person-Occupation, Job Characteristics), Strategies (Improving Organizational Processes: Trust in the Organization, Effective Teaming, Effective Organizational Leadership: Effective Management, Empathy Training, Career Development), and Outcomes (Organizational Productivity: Communication Effectiveness, Organizational Effectiveness, Conflict, Organizational Citizenship Behavior, Creativity and Innovation, Organizational Commitment, Individual Development: Job Development, Individual Well-being, Individual Performance, There was little indication that the data fit the model well and confirmed the hypotheses derived from the model.