چکیده:
هدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولید, صادرات و روندهای نوین جهانی در حوزه توسعه خودرو در برابر بازار پرعطش خودروی ایرانی است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و ابزار پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج حاصله نشاندهنده نیاز به حرکت موزون توسعه محصول در بستر اکوسیستم دولتی در سرفصلهای ساختاری، راهبردی و زیرساختاری با تمرکز بر فاکتورهایی مانند تدوین نقشه راه آیندهپژوهانه خودروسازی مبتنی بر نسلهای جدید خودروی جهانی، تدوین برنامههای فناوری صنایع پیشین و پسین خودروسازی در سطح ملی، تدوین برنامههای تحریمستیزانه، تأسیس رشته سیاستگذاری خودرو، همکاری شرکتهای دانشبنیان، ایجادعلامت تجاری بومی در خودروسازی ایران،. تدوین برنامه همکاری خودروسازان بر روی پلتفرم مشترک،... میباشد.
The aim of research is explaining the paradigm model and in the continuation of the structural equations model of the design and development process in the new Iranian vehicle based on platform view. The research approach is grounded theory and a quantitative approach of SEM. The problem is deviation from 1404 plan in the field of car production, exports and new world trends in the field of car development contradiction car market share. Data collection methods have been structured based on semi-structured interviews and questionnaire tools. The result represent the need for the rhythmic motion of product development in the governmental ecosystem based on structural, strategic, and infrastructural topics with the focus of factors similar to car Future Research roadmap based on worldwide car new generation, sanction defense program, national cooperation inter industries model car policy making course creating, Knowledge based organization company cooperation, Iranian car industry domestic patent Creation.
خلاصه ماشینی:
لذا در اين پژوهش در راستاي حصول يک مدل بومي با توجه به جايگاه استراتژيک صنعت خودرو در ايران برمبناي نقشه ذهني خبرگان و روش نظريه داده بنياد مبتني بر فرآيند تطبيقي توسعه محصول شرکت فورد، Fpds١ با تکيه بر نظام Satge Gate٢ و منطق (V)٣ و تمرکز بر ابعاد چابکي مدل شريفي و ژانگ به عنوان ابزار پايش و حصول چابکي ، به تدوين مدل پارادايمي چابکي فرآيند طراحي و توسعه محصول خودرو جديد و در ادامه استخراج استراتژيهاي اين حوزه با عارضه يابي نقشه راه مصوب با نگاهي کاربردي پرداخته ايم ، نيز در گام دوم عطف به وجود پرتکرارترين فاکتورهاي مدل پارادايمي به لحاظ محتوايي از ديدگاه خبرگان به تبيين و آزمون مدل ساختاري پرداخته ايم .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: نمودار فرآيند توسعه محصول خودرو شرکت خودروسازي فورد بر مبناي نظام دروازه اي پيشينه رابرت کوپر (٢٠١٩) در پژوهشي تحت عنوان عوامل کليدي موفقيت توسعه محصول جديد مبتني بر بررسي سازمان هاي توليد کننده نرم افزار به عنوان سازمانهايي با بازاري پررقابت و نياز به انعطاف پذيري و پاسخ گويي به عنوان شرکت هاي پيشرو با فلسفه نياز به چابکي و نيز شرکت هاي صنعتي در خوشه 6 بنديهاي متفاوت به شناسايي عوامل بيست گانه موفقيت محصول جديد در سه طبقه سيستم ها و روش ها، سازماني و عوامل تاکتيکي پرداخته است : به طور مثال سيستم هاي دروازه اي ، رويه هاي توسعه چابک ، و روش هاي ايده پردازي در طبقه اول ، عوامل سازماني و استراتژيکي، از قبيل استراتژي نوآوري کسب وکار و نحوه اخذ تصميمات سرمايه گذاري بر روي تحقيق و توسعه در شرکت ؛ نحوه سازمان دهي توسعه محصول جديد در شرکت ؛ جو و فرهنگ سازماني ، و رهبري در طبقه دوم و پذيرش جهت گيري جهاني براي محصول ، تمرکز بر ويژگيهاي ماهيت خود محصول درطبقه سوم جاي مي کيرد، که خود نشانگر حصول موفقيت در بستري از زمينه عوامل زيرساختي ، ساختاري ، فرآيندي و انساني است .