چکیده:
امروزه اهمیت کارآفرینان و کسب وکارهای نوپا در توسعه ی اقتصاد ملی و منطقهای به دلایل متعددی از جمله نقش کارآفرینان بعنوان عاملان ایجاد نوآوری مولد اشتغال پایدار و همچنین عامل افزایش مزیت رقابتی تایید شده است. چنین شرایطی سبب میشود که سیاستگذاریهای کلان کشورها به سمت حمایت از ایجاد و توسعهی کسب وکارهای نوپا سوق یابد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل راهبردی موفقیت کسب و کارهای خانگی با رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری و میک مک است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ موضوع و سوالات پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی بوده است. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این تحقیق برای مرحله اول خبرگان کارآفرینی میباشند. روش نمونهگیری بصورت گلوله برفی بود. برای تحلیل دادهها ار نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج مدل ساختاری - تفسیری نشان داد که عوامل راهبردی در 2 سطح دستهبندی شدند و بررسی تحلیل میک مک نشان داد که عامل محیط اکثر عوامل موجود را تحت تأثیر قرار میدهد.
Nowday, the importance of entrepreneurs and start-ups in the development of national and regional economies has been confirmed for several reasons, including the role of entrepreneurs as agents of creating sustainable employment-generating innovation and also increasing competitive advantage. Such a situation causes the macro-policies of countries to support the creation and development of start-up businesses. The main purpose of this study is to investigate the strategic factors of home business success with a structural-interpretive modeling ISM and MICMAC. The present research is applied in terms of research purpose and descriptive-survey research in terms of research topic and questions. Data collection tool included a questionnaire. this study The statistical population studied in this study are for the first stage of entrepreneurship experts. The sampling method was snowball. Excel software was used to analyze the data. The results ISM showed that strategic factors were classified into 2 levels and the analysis MICMAC showed that the environmental factor affects almost all factors.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل راهبردي موفقيت کسب وکارهاي خانگي با رويکرد مدل سازي ساختاري – تفسيري و مي ک مک منيژه صفايي کنجين ١ تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٠٧/٢٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/١٠/٢٠ مير علي سيد نقوي ٢ محمد جواد کاملي ٣ چکيده امروزه اهميت کارآفرينان و کســـب وکارهاي نوپا در توســـعه ي اقتصـــاد ملي و منطقه اي به دلايل متعددي از جمله نقش کارآفرينان به عنوان عاملان ايجاد نوآوري مولد اشـــتغال پايدار و همچنين عامل افزايش مزيت رقابتي تائيد شـده اسـت .
اگرچه کسب وکارهاي خانگي ؛ به ويژه در کشورهاي در حال توسعه اغلب به صورت غيررسمي بوده و از آن ها درآمد چنداني نصيب دولت ها نمي شود (تيپل ، ٢٠٠٦) اما تحقيق ها نشان مي دهد که اين نوع کســب وکارها نقش قابل توجهي در توســعه ي اشــتغال و کارآفريني ايفا مي کنند.
در اين پژوهش کيفي که بر اساس روش تحقيق تحليل روايت و گفتمان با بهره گيري از ابزار مصاحبه باز با ٨ کارآفرين نوپا که در کسب وکار خود شکست را تجربه نموده اند انجام شده است ، عوامل اصلي شکست کارآفرينان نوپا شناسايي و در ٤ مقوله و به ترتيب اولويت معرفي مي شود: مشکلات دروني (ضعف دانش ، تجربه و مهارت هاي کارآفريني و اقدامات مالک /کارآفرين )، مشکلات حاکميتي (دولت و قوانين ) مشکلات مالي (تأمين مالي و سيستم بانکي ) و نهايتاً مشکلات محيطي (نامساعد بودن محيط کسب وکار ).
هدف تحقيق حاضر نيز توسعه ي دانش کاربردي درزمينه ي بررسي عوامل راهبردي موفقيت کسب وکارهاي خانگي با رويکرد مدل ساختاري – تفسيري و مي ک مک مي باشد.