چکیده:
رسانه به عنوان ابزاری برای روشن شدن افکار، ایجاد فضایی برای برخورد سالم و سازنده دیدگاهها و اطلاعرسانی مناسب، از مهمترین عوامل پیشرفت و از نشانههای پویایی و تحرک جامعه در دنیای کنونی محسوب میشود. اما باید پذیرفت که نقش دوگانه رسانه در بحرانسازی و بحران زدایی، دست کم، بر صاحبنظران این عرصه، واقعیتی انکارناپذیر و آشکار است. در دنیای کنونی رسانهها بخش گستردهای از ماهیت افکار عمومی را شکل میدهند و به گونهای فزاینده، این روند رو به افزایش است. سؤال اصلی ما در این تحقیق ناظر به نقش فرهنگی رسانههای جبهه مقاومت در مدیریت افکار عمومی بحران سوریه میباشد. روش مورد بهره در این تحقیق تلفیقی از روش کمی و کیفی متوالی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی گویهها نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.997) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه رسانه جریان مقاومت میباشند ونمونه مورد مطالعه که بصورت هدفمند انتخاب شدهاند شامل 40 نفر از مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه رسانه کشور سوریه بوده که هم اطلاعات کافی در خصوص این تحقیق داشتهاند و هم حاضر به همکاری بودهاند. یافتههای تحقیق حاکی از این است که نقش فرهنگی رسانه از جمله ذهنیتسازی، فرهنگسازی، انتقال دهنده ارزشها و ... در مدیریت افکار عمومی نقشی مؤثر و اثرگذار دارند.
Media as a tool to enlighten thoughts, creating a space for a healthy and constructive approach to views and appropriate information, It is one of the most important factors of progress and one of the signs of dynamism and mobility of society in today's world. But it must be accepted that the dual role of the media in crisis-making and crisis-solving, at least for experts in this field, is an undeniable and obvious fact. In today’s world, the media forms a large part of the nature of public opinion, and this trend is increasing. Our main question in this study is the cultural role of the Resistance Front media in managing public opinion in the Syrian crisis. The method used in this research is a combination of quantitative and qualitative consecutive methods. The validity of the questionnaire was confirmed by factor analysis and the reliability of the items was confirmed by Cronbach's alpha (0.997). The statistical population of this study includes officials and experts related to the media of the resistance movement and the study sample that was purposefully selected included 40 officials and experts related to the field of media in Syria who had sufficient information about this research and have been willing to cooperate. The research findings indicate that the cultural role of the media, including mentality, culture, transmitting values, etc., have an effective role in managing public opinion