چکیده:
در عصر ارتباطات، رسانه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در دنیای کنونی است که با داشتن بیشترین و گستردهترین حجم از مخاطبان، از اصلیترین وسایل ارتباطی در رسیدن به اهداف توسعه به شمار میآید. با رشد و توسعه رسانهها، فناوریهای رسانهها نیز به سرعت گسترش یافتند. فناوریهای رسانهای جدید که وب 2.0 نامیده میشود شامل طیف گستردهای از فناوریهای ارتباطی مرتبط با وب مانند وبلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی آنلاین، دنیاهای مجازی و سایر اشکال رسانههای اجتماعی است. با وجود پیامدهای مختلف این رسانهها، پیامدهای اقتصادی رسانههای جدید شناخته شده نیست، به همین دلیل، اینکه واقعا فناوریهای نوین رسانهای چه نقشی میتوانند در اقتصاد و صنعت داشته باشند محرز و مشخص نشده است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. در این تحقیق ما قصد داریم به بررسی نقش فناوریهای نوین رسانهای در اقتصاد و صنعت بپردازیم. در این تحقیق از تعداد 30 نفر از خبرگان در حوزه رسانه شرکت فولاد کرمان به عنوان نمونه استفاده گردید. روش تحقیق از نوع کیفی میباشد. از آنجایی که در این تحقیق نیاز به پرداختن به عمق موضوع و درک عمیق و همه جانبه صاحبنظران عرصه رسانه نیاز بود به همین دلیل از روش مصاحبه استفاده گردید. برای اینکه مصاحبهها دارای ساختار مشخصی باشد از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. همچنین دادهها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار maxqda تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق 23 عامل مؤثرکه نقش مثبت و منفی فناورهای رسانهای را در اقتصاد مشخص مینمایند، شناسایی گردید که شامل: تولید اطلاعات و افزایش دانش اقتصادی، اشتغال بیشتر مردم، رفاه مصرفکننده، کاهش نابرابریهای اقتصادی، کاهش ریسک سیاسی، افزایش امنیت و کارآیی اقتصادی، کنترل و نظارت بیشتر مردم بر فعالیتهای اقتصادی، گسترش بازارهای شرکتها، ایجاد بازار آزاد آنلاین، نوآوری و خلاقیتهای حاصل از فناوریهای نوین باعث افزایش درآمدها، افزایش رقابت بین سازمانها باعث افزایش کیفیت در فعالیتهای اقتصادی شده، بهبود و ارتقا استانداردهای توسعه اقتصادی، مشارکت عمومی در فعالیتهای اقتصادی، ابراز احساس رضایت یا نارضایتی مردم از فعالیتهای اقتصادی، وقت گذارنی افراد در شبکههای اجتماعی میباشد.
Introduction: The purpose of this article is to identify the role of media technology development in the economy. In this study, 30 experts in the field of media were used as a sample. Method: The research method is qualitative. Since in this research, there was a need to address the depth of the subject and a deep and comprehensive understanding of media experts, for this reason, the interview method was used. In order for the interviews to have a specific structure, semi-structured interviews have been used. Data were also analyzed through content analysis using maxqda software. Findings and Results:In this study, 23 effective factors that determine the positive and negative role of media technologies in the economy were identified, including: information production and increasing economic knowledge, more employment, consumer welfare, reducing economic inequality, reducing political risk, increasing Economic security and efficiency, more control and supervision of people over economic activities, expansion of corporate markets, creation of free online market, innovations and innovations resulting from new technologies increase revenues, increase competition between organizations increase the quality of economic activities, improve and Improving the standards of economic development, public participation in economic activities, expressing people's satisfaction or dissatisfaction with economic activities, spending time on social networks.