چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر "بازخوردهای اصلاحی معلم" بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی دوره متوسطه دوم شهر اردبیل بود. این پژوهش به صـورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 40 آزمـودنی از میـان دانـشآمـوزان دختـر دوره متوسطه دوم دارای افسردگی در سیاهه افسردگی بک2 شـهر اردبیل با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخـاب و بـا استفاده از روش نمونهگیری تصـادفی ساده در گـروه-هـای مداخله "ارائه بازخوردهای اصلاحی معلم" (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شـدند. برای گروه مداخله 12 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب Covid-19علی پور و همکاران(1398) و پرسشنامه افسردگی بک نسخه دو(1978) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. دادهها در نرم-افزار spss نسخه 24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد(01/0>P). یافتهها حاکی از آن بود که میزان اضطراب Covid-19 گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است(01/0>P). بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که"بازخورد اصلاحی معلم" بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، تاثیر مثبت و معناداری دارد. لذا باید مسئولین مربوطه که در حوزه آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند به بحث بازخوردهای اصلاحی معلم در این دوره Covid-19 توجه ویژه ای داشته باشند تا از این طریق بتوانند میزان اضطراب در دانش آموزان مبتلا به افسردگی را کاهش بدهند .
The aim of this study was to determine the effect ofteacher Corrective feedback on the anxiety level of Covid-19 female students with depression in Ardabil secondary high school. This research was a quasi-experimental study in which a pre-test-post-test design with a control group was used. The sample of the study was 40 subjects who were among high school girls with depression in the Beck 2 depression list of Ardabil city using multi-stage random cluster random sampling method and using simple random sampling method. The intervention groups were "providing teacher correction feedback" (20 people) and control (20 people). For the intervention group, 12 sessions of one and a half hours were performed. For data collection Covid-19 Anxiety Questionnaire Alipour et al(2017) and Beck Depression inventory version two(1978) were used in the pre-test and post-test stages for the two intervention and control groups. Data were analyzed in SPSS software version 24. The results of multivariate and univariate analysis of covariance showed a significant difference between the two groups . The results showed that the anxiety level of Covid-19 in the intervention group was significantly reduced compared to the control group . Therefore, According to the results it was found that "teacher Corrective feedback" has a positive and significant effect on the anxiety of Covid-19 female students with depression. Therefore, the relevant authorities working in the field of education should pay special attention of teacher Corrective feedback in this Covid-19 course in order to reduce the level of anxiety in students with depression.