چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه حداقلی بر یادگیری و یادداری در درس فناوری اطلاعات بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بود که با روش نمونهگیری در دسترس دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه ۲ ساعته آموزش را بر اساس طرح درس مبتنی بر نظریه حداقلی گذراندند و گروه کنترل آموزش را به روش رایج دیدند. ابزار اندازهگیری یادگیری و یادداری دو آزمون محقق ساخته بود. به منظور تحلیل دادهها از آزمون آماری تی گروههای مستقل به همراه آزمون لوین برای همسانی و ناهمسانی واریانسها با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که روشهای طراحی شده مبتنی بر رویکر حداقلی بر کیزان یادگیری و یادداری دانشجویان تاثیر مثبت و معنیداری دارد (۰۵/۰< p)
The purpose of this study was to investigate the effect of the minimalism theory on learning and retention of learners in IT courses. Minimalist Theory consists of a basic framework that combines self-directed learning activities with technology, which emphasizes the importance of the real activities and experiences of learning. This theory supports the rapid achievement of real and practical goals at the beginning of education and emphasizes the importance of designing for identifying and correcting learning errors as a training principle. The research method was quasi-experimental with the control group. The participants included 40 undergraduate students in psychology who studied at the Allameh Tabataba'i University School of Psychology and Education in the academic year of 2017-18. Experimental and control group was selected from among the students in psychology. The experimental group trained on the basis of the minimalism theory, and the control group was trained in a traditional way. The pre-test and post-test was designed by the researcher. The reliability of each test was 0.90 and 0.88 respectively, which is greater than 0.05. The results showed that the scores of the experimental group, which were trained by the method based on the minimalism theory, were higher than the scores in the control group that were trained in the traditional way. Therefore, a method based on a minimalism theory in computer software training leads to increased learning and retention of learners.
خلاصه ماشینی:
به گونه اي که يادگيرنده جهت انجام فعاليت هاي يادگيري نيازمند مطالعه محتواي حجيم آموزشي است که در بهترين حالت با الگوهاي استاندارد طراحي شده ولي به دليل حجم بالاي آن ها، بيشتر زمان يادگيرنده بجاي انجام فعاليت ، صرف بررسي مطالعه محتوا ميگردد.
» ايده اصلي نظريه حداقلي، به حداقل رساندن ميزان مواد آموزشي مورداستفاده در فرآيند آموزش که مانع يادگيري شده و نيز توجه به طراحي فعاليت هايي است که فعاليت هاي خودتنظيم توسط يادگيرنده را حمايت ميکند.
اينو١ (٢٠٠٨) از رويکرد حداقلي در آموزش مسئله محور رياضي استفاده کرد و با بيان اصطلاح «کم زياد است »، نشان داد وقتي دانش آموزان با راهنماييها و محتواي آموزشي کمتر جهت حل مسائل رياضي مواجه ميشوند، انگيزه دروني آنان افزايش يافته ، روش هاي خلاقانه تر را استفاده کرده و يادگيري عميق تر و بيشتري حاصل ميشود.
بنابراين در اين پژوهش به دنبال بررسي فرضيه هاي زير هستيم : - ميزان يادگيري درس نرم افزار واژه پرداز در دانشجوياني که به شيوه نظريه حداقلي آموزش ديده اند بيشتر از ميزان يادگيري دانشجوياني که به شيوه معمولي آموزش ديده اند، است .
- ميزان يادداري درس نرم افزار واژه پرداز در دانشجوياني که به شيوه نظريه حداقلي آموزش ديده اند بيشتر از ميزان يادگيري دانشجوياني که به شيوه معمولي آموزش ديده اند، است .
What kind of minimal instruction manual is the most effective?
International Journal of Designs for Learning, 5(2).
Designing minimal documentation using a GOMS model: A usability evaluation of an engineering approach.
Minimalism as a guiding principle: Linking mathematical learning to everyday knowledge.
In Effective documentation: What we have learned from research, ed.