چکیده:
ایمنی محصولات برسلامت شهروندان یک جامعه و بهبود کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.بر این اساس در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و ارایه مدلی از عوامل موثر بر ادراک از ایمنی محصول هستیم. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری،توصیفی تحلیلی، از نظر رویکرد،ترکیبیاست.با توجه به اینکه پیشینه تحقیق مرتبط وجود نداشته،لذا از روش ترکیبی (کیفی-کمی)استفاده گردید.دراین پژوهش، ازروشکیفیتحلیلمحتوا،مدلسازیساختاریتفسیریودرنهایت-،ازروشمعادلاتساختاریمبتنیبررویکردحداقلمربعاتجزییاستفادهگردید.دادههاازطریق،مطالعهکتابخانهایومصاحبه-عمیقباخبرگانوپرسشنامهجمعآوری گردید. جامعه آماری در فاز شناخت و طراحی خبرگان حوزه لوازم خانگی و دانشگاهی بودند. در فاز ارزیابی مدل جامعه آماری مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد بودند.نمونه گیریبصورت-نظریودسترسانجامگرفت.روایی،ازطریق محتواییوروشحداقلمربعاتجزییسنجیدهشد.پایاییازطریقپایاییبازآزمون-ودرصدتوافقدرونموضوعی، شاخصهایبارهای عاملی، ضرایب آلفایکرونباخ و پایاییترکیبیبررسیشد.شاخصهای برازش،برازش مدل نظری با داده ها را تایید کردند. بنابراین با اطمینان 95 درصد برازندگی مدل ادراک از ایمنی استفاده کنندگان لوازم خانگیدرشهرستان مشهد پذیرفته میشود. در این پژوهش یک مدلمفهومیجامع از ادراک مصرف کنندگان از ایمنی لوازم خانگی را ارایه کرده و ادبیات نظری دراین حوزه ایمنی محصولرا توسعهدادهو نتایج مفیدیبرایمحققان،مدیران بازاریابی وتولید کنندگان فراهم آورده است.
Product safety affects the health of the citizens of a society and improves the quality of their life. Accordingly, the current study presents a conceptual model for the perception of product safety in home appliance consumers. The research orientation is descriptive-analytical, using a mixed-method approach. In this research, content analysis, interpretive structural modeling technique, structural equations using partial minimum squares were employed. Data library research and exploratory interviews, questionnaires were used. In the cognitive and design phases were statistical population Experts and In evaluation, phase home appliances consumers in Mashhad. Theoretical and convenience sampling methods were employed in this study. The Validity through content Validity, partial minimum squares was measured. Reliability obtained test-retest reliability, intercoder reliability, Cronbach's alpha coefficients, Combined reliability were evaluated. The model of perception of safety for home appliance consumers was accepted with 95% reliability. Designing a conceptual model based on a comprehensive set of significant factors develops the theoretical literature in this field; it presents valuable results for academicians, marketing managers, and producers.
خلاصه ماشینی:
تدوين مدلي براي شناسايي عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول (مطالعه موردي مصرف کنندگان لوازم خانگي در مشهد) سعيد احمديان ١ 2 تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٠٩/٠٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/١٠/٢٩ سيد کامران نوربخش قاسمعلي بازآيي ٣ سيدعباس حيدري ٤ چکيده ايمني محصولات بر سلامت شهروندان يک جامعه و بهبود کيفيت زندگي تأثير ميگذارد.
در اين پژوهش يک مدل مفهوميجامع از ادراک مصرف کنندگان از ايمني لوازم خانگي را ارائه کرده و ادبيات نظري در حوزه ايمني محصول را توسعه داده و نتايج مفيدي براي محققان ، مديران بازاريابي و توليدکنندگان فراهم آورده است .
بنابراين جهت جلوگيري از اين آسيب ها توليدکنندگان لوازم خانگي نيازمند شناخت از ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول هستند،تا از نتايج آن در طراحي و بازاريابي محصول استفاده کنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (منبع :يافته هايپژوهشگر) تائيد مدل مفهومي بر اساس ديدگاه مصرف کنندگان با توجه به اينکه در مرحله پيشين پژوهش طراحي مدل مفهومي عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول و ترسيم روابط بين ابعاد با استفاده از روش مدل سازي ساختاري تفسيري بر اساس ٥٣٨ ديدگاه خبرگان گزارش شده است .
بر اساس مقولات حاصل در مدل (شکل ١) هشت فرضيه تنظيم گرديد: فرضيه ١-جهت دهي مشتري و آموزش بر ادراک ايمني استفاده کنندگان لوازم خانگي در شهرستان مشهد تأثير دارد.
فرضيه ٨- عوامل مرتبط با محصول بر ادراک ايمني استفاده کنندگان لوازم خانگي در شهرستان مشهد تأثير دارد.
نتايج تحقيق حاضر همانند تحقيقات قبلي نشان داد نحوه طراحي دستورالعمل و ميزان اطلاعاتي ارائه شده بر ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول تأثير دارد.