چکیده:
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از تحلیل تم به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. خبرگان این پژوهش را تعداد 15 نفر از متخصصین امور هتلداری و بهداشت و سلامت تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته است. تحلیل داده ها نشان می دهد که سبزشویی در صنعت هتلداری شامل سبزشویی محیطی، سبزشویی اجتماعی، سبزشویی واژگانی، سبزشویی قانونی و سبزشویی غذایی است که باید ابزارهای دیجیتال و فرهنگ سازی عمومی با آن مقابله کرد.
Nowadays, manufacturing and service industries are trying to have a green orientation in their field of activity. However, the concept of greenwashing, which is a kind of mental deception of the audience, is the opposite of green orientation, and the upcoming research aims to examine the components of this concept in the hotel industry and provide solutions to deal with it. The current research has a developmental approach and theme analysis was determined as the method of data analysis. The experts of this research are 15 experts in hospitality and health matters, who were selected by purposeful sampling. Also, the data collection tool is a semi-structured interview. Data analysis shows that environmental greenwashing, social greenwashing, lexical greenwashing, legal greenwashing, and food greenwashing are the dimensions of the concept of greenwashing in the hotel industry. Also, with digital tools and the correct culture we can deal with greenwashing.
خلاصه ماشینی:
مقوله های فرعی کد اولیه راهکارهای احصا شده به منظور کنترل سبزشویی در صنعت هتلداری توجه بیشتر به بیانیه های سبز دارای عبارات ساده افزایش دانش تحت تأثیر قرار نگرفتن در مشاهده واژه ها و کلمات دارای مشخصه "ترین " عمومی درخواست بیان منابع ادعایی سبز هتل ها تبیین مؤلفه های سبزشویی توسط رسانه های ارتباطی دوره ای کردن بازدید مأموران بهداشت از مراکز اقامتی مشخص شدن هویت مسئولان سازمان های مردم نهاد سبز عدم استفاده از مأموران دارای سوابق کیفری متعدد الزامات قانونی اجازه دسترسی آزاد و قانونی به خبرنگاران آزاد بررسی صحت ادعاهای سبز هتل ها توسط وزارت گردشگری معرفی اماکن اقامتی دارای فعالیت سبزشویی الزام به مشخص کردن جزئیات جهت گیری های سبز در وب سایت مجموعه گردشگری تشکیل سامانه برخط نظارت بر برنامه های بازاریابی سبز استفاده از تکنولوژی استفاده از تراشه های الکترونیکی در انواع بسته بندی ها استفاده از بارکد برای تشخیص ارگانیک بودن مواد اولیه استفاده از بلاکچین ها در بررسی زنجیره تأمین مقوله اصلی ١: مصادیق سبزشویی در صنعت هتلداری سبزشویی غذایی یکی از متخصصان این پژوهش اظهار داشت که متأسفانه برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری، مرغ و گوشت های گاهی منجمد را با برچسب سازیهای تقلبی سبز به عنوان محصول ارگانیک معرفی میکنند و بر همین اساس نظر مثبت مشتریان را جلب میکنند و مشتری نیز وقت آن را ندارد تا صحت سنجی از اطلاعات ارائه شده ، داشته باشد.