چکیده:
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان و شیراز در تابستان 1400 بوده، در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده و با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شده است. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . بر اساس یافته های بخش کیفی تحقیق مدل مدیریت ریسک گردشگری در صنعت هتلداری ایران طراحی و تدوین شد که با توجه به نتایج حاصل از مطالعات کمی تحقیق، تمامی مولفه ها و شاخص های آن مورد تایید قرار گرفته است.
The tourism industry is considered the driving force of economic development, but at the same time it is very vulnerable. The purpose of this study is to design a model of risk management in the Iranian hotel industry; the exploratory mixed research method was used in the study. The statistical population ,in the qualitative section consisted of academic and tourism industry experts, and in the quantitative section, staff of four or five star hotels in Tehran. , Yazd, Isfahan and Shiraz povince in the summer of 1400.in the qualitative part of the study judgment and snowballs sampling methods were used . Findings from the interview then were categorized using open, axial, and selective coding. Based on the findings the tourism risk management model in the Iranian hotel industry in two dimensions (external and internal), consisting of 13 components and 62 indicators was designed and compiled and the model was approved.
خلاصه ماشینی:
لذا پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری بوده و هدف نهایی از آن ، پاسخگویی به این سؤال است که : مدل مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران چگونه بوده ، دارای چه ابعاد و مؤلفه هایی است ؟ پیشینه پژوهش پژوهشی توسط دکتر ضیائی و حسن پور و پارسا شکیب (١٤٠٠) تحت عنوان توسعه الگوی مدیریت بحران در صنعت گردشگری موردمطالعه : بحران همه گیری ویروس کووید ١٩ انجام شد، بر اساس یافته های این پژوهش ، اهداف و راهبردهای مناسب در سه مرحله به ترتیب مرحله پیش از بحران ، هدف پیشگیری و راهبردهای آمادگی و توانمندسازی ، مرحله حین بحران ، هدف مدیریت اثرات و راهبردهای کنشی /واکنشی و کاهش خسارت و مرحله پس از بحران ، هدف احیا و ارتقا و راهبردهای مناسب آن نیز بازنگری بازاریابی ، مدیریت مالی /کارایی عملیات و تاب آوری کسب وکار می باشد.
1 Risk Management ریسک حقوقی : نتایج حاصل از مدل پژوهش حاضر در این بعد با نتایج پژوهش مویدفر، تقوایی و زنگی آبادی (١٣٩٣)، رنجبریان ، امامی و سلیم (١٣٩٣)، فرجی سبک بار، سلمانی و عیاشی (١٣٩٢)، لطفی و خامه چی (١٣٩١)، همخوانی داشته و در یک راستا قرار دارد.
ریسک اقتصادی : نتایج حاصل از مدل پژوهش حاضر در این بعد با نتایج پژوهش طیبی رهنی و مدبر عزیزی (١٤٠٠)، شهوازیان و هاشمی قینانی (١٣٩٩)، عسگرنژادنوری و همکاران (١٣٩٥)، مویدفر، تقوایی و زنگی آبادی (١٣٩٣)، رنجبریان ، امامی و سلیم (١٣٩٣)، فرجی سبک بار، سلمانی و عیاشی (١٣٩٢)، لطفی فر و یغفوری (١٣٩١)، همخوانی داشته و در یک راستا قرار دارد.
ریسک اجتماعی : نتایج حاصل از مدل پژوهش حاضر در این بعد با نتایج پژوهش شهوازیان و هاشمی قینانی (١٣٩٩)، عسگرنژادنوری و همکاران (١٣٩٥)، مویدفر، تقوایی و زنگی آبادی (١٣٩٣)، فرجی سبک بار، سلمانی و عیاشی (١٣٩٢)، لطفی فر و یغفوری (١٣٩١)، همخوانی داشته و در یک راستا قرار دارد.