چکیده:
هدف این پژوهش،سنجش عاملهای اثرگذار بر مهارتهای جستجوی پیوسته در میان دانسجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و تعیین توانایی آنها در استفاده از هریک از این مهارتها است.براساس پژوهشهای انجام شده و منابع موجود در زمینه مهارتهای جتسجوی پیوسته،هفت مهارت جستجو که از پرکاربردترین و رایجترین مهارتها هستند،برای این پژوهش انتخاب گردید.به علاوه،10 عامل اثرگذار در شناخت و آشنایی با این مهارتها نیز تعیین شد.این پژوهش به دنبال سنجش ت.ثیر این عاملها بر سطح مهارتها است.روش پژوهش،پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامه میباشد.تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی چون اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس و جز آن و به کمک نرمافزار آماری علوم اجتماعی3انجام شد.
یافتههای این پژوهش نشان داد که نمره مهارت استفاده از محدودکننده زمانی در بالاترین سطح و مهارت جستجوی مجاورتی در پایینترین سطح قرار داد.همچنین در میان عاملهای 10 گانه اثرگذار بر سطح مهارتها،یافتهها نشان داد که میان سن،میزان علاقه به اینترنت و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز،و نمره مهارتهای جستجوی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد.به علاوه میان گروههای تحصیلی مهندسی و علوم انسانی تفاوت معناداری از جنبه نمره مهارتها مشاهده شد.به عبارت دیگر،دانشجویان گروه تحصیلی مهندسی از مهارت بیشتری نسبت به دانشجویان گروه علوم انسانی برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
همچنین در میان عاملهای 10 گانه اثرگذار بر سطح مهارتها،یافتهها نشان داد که میان سن،میزان علاقه به اینترنت و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز،و نمره مهارتهای جستجوی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد.
1-دانشجویان چه شیوهها و راهبردهایی را در جستجوی پیوسته به کار میبرند؟ 2-چه عاملهایی بر سطح مهارت گروه نمونه مورد مطالعه و استفاده از این مهارتها اثرگذار است؟ 2-1-آیا تفاوت معناداری بین جنسیت کاربران و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-2-آیا رابطه معناداری بین سن و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-3-آیا تفاوت معناداری بین مقطع تحصیلی و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-4-آیا تفاوت معناداری بین گروه تحصیلی دانشجویان و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-5-آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-6-آیا رابطه معناداری بین دانستن زبان انگلیسی و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-7-آیا رابطه معناداری بین علاقه به دنیای اینترنت و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-8-آیا رابطهی معناداری بین استفاده از پایگاههای اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-9-آیا رابطه معناداری بین توانایی دانشجویان در بازیابی اطلاعات(خود-کارآمدی)و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ 2-10-آیا رابطهی معناداری بین میزان مراجعه به اینترنت و آشنایی با مهارتهای جستجو وجود دارد؟ جامعه مورد بررسی این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز(کارشناسی ارشد و دکترا)تشکیل دادند.