چکیده:
فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر، کیفیت و کمیت رقابت بین شرکت ها را در دسترسی به بازارهای دیگر کشورها تحت تاثیر جدی قرار داده است. پرسش بنیادی که هر شرکتی که در بازار بین الملل فعالیت می کند، با آن مواجه است، این است که کارکرد صادراتی شرکت ها از چه عواملی متاثر است. این پژوهش بر پایه پاسخگویی به این پرسش انجام شده است. مرور پیشینه پژوهش نشان از آن دارد که در میان عوامل زیادی که ممکن است کارکرد صادراتی را تحت تاثیر قرار دهند، تطبیق تاکتیک های بازاریابی، تجربه صادراتی و مزیت رقابتی درک شده از همه برجسته تر است. بر پایه این یافته نظری، مدل مفهومی پژوهش شکل دهی شد و پنج فرضیه در این پژوهش آزمون گردید. این پژوهش برای مطابقت داده های تجربی با مدل مفهومی در شرکت های صادراتی استان فارس آزمون گردید. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که چهار فرضیه از فرضیه های پژوهش تایید شده و تنها رابطه مستقیم تطبیق تاکتیک های بازاریابی با کارکرد صادراتی به صورت مستقیم تایید نشده است. اثر تطبیق تاکتیک های بازاریابی بر کارکرد صادراتی به صورت غیرمستقیم بوده و از طریق متغیر واسطه مزیت رقابتی درک شده به دست آمده است.
خلاصه ماشینی:
"Calantone, Kim, Schmidt Roth جدول 1:مولفههای اثرگذار بر روی کارکرد صادراتی مولفهها اندیشمندان تجربه صادراتی مدیر (Johanson & Vahlne, 1990), (Erramilli, 1991), (Das, 1994), (Forsgren, 2002)(Chung, 2003), (Majocchia, Bacchiocchi, & Mayrhofer, 2005) مزیت رقابتی درکشده (Porter, 1987), (Doz, Santos, & Williamson, 2001), (Priem & Butler, 2001), (Vorhies & Morgan, 2005), , (Grimm, Lee, & Smith, 2006) تطبیق تاکتیکهای بازاریابی (Myers, 1997), (Theodosiou & Leonidou, 2003), (Kutschinski, Uthmann, & Polani, 2003), (Formana & James, 2005), (Roger, Daekwan, Jeffrey, & Cavusgil, 2006), (Sousa & Bradley, 2009), (Buckley & Horn, 2009) 3- مدل مفهومی و فرضیههایپژوهش همچنان که مرور ادبیات نظری نشان میدهد، اندیشمندان مختلف هر یک از منظری خاص به بهبود کارکرد صادراتی شرکتها توجه کردهاند.
جدول3:تحلیل عاملی تأییدی بارهای عاملی متغیرهای آشکار متغیرهای پنهان 82/0 9/0 78/0 87/0 9/0 انطباق محصول صادراتی طراحی بر اساس نیازمندی انطباق تاکتیک های قیمت گذاری انطباق تاکتیک های تبلیغات و ارتباطات انطباق تاکتیک های توزیع تطبیق تاکتیک های بازاریابی 86/0 9/0 79/0 65/0 تجارب کاری خارج از مرز زندگی خارج از مرز سابقه در صادرات کالا شناخت فرهنگ خارجی تجربه صادراتی ادامه جدول3:تحلیل عاملی تأییدی بارهای عاملی متغیرهای آشکار متغیرهای پنهان 84/0 64/0 8/0 79/0 79/0 قیمت محصول صادراتی نحوه توزیع محصول صادراتی نحوه ارتباطات و تبلیغات توانایی نیروی انسانی هزینه تخصیص داده شده مزیت رقابتی درک شده 76/0 88/0 8/0 83/0 85/0 رشد فروش صادرتی سودآوری صادراتی شدت صادراتی دستیابی به انتظارات ارزیابی رقبا کارکرد صادراتی برای سنجش روابط بین متغیرها (فرضیههای پژوهش) از آزمون معناداری ضریب بتا و برای برازش مدل مفهومی از ضرایب مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری استفاده میشود."