چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی دانشجویان انجام گرفت. از 370 دانشجوی مقطع کارشناسی، خواسته شد تا پرسش نامه ی شخصیتی نئو (NEO-FFI)، و پرسش نامه ی سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، انحراف معیار، t-test، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ابعاد شخصیتی برون گرایی و باوجدان بودن، با سلامت عمومی دانشجویان رابطه ی مثبت و معنی دار، و بین روان نژندگرایی و سلامت عمومی آنان، رابطه ی متفی و معنی دار وجود دارد . همچنین بعد انعطاف پذیری با ابعاد اختلال جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری نشان داد، اما بعد دلپذیربودن با هیچ یک از ابعاد سلامت عمومی، دارای رابطه معنی دار نبود. ننایج آزمون t، تفاوت معنی داری را در میزان ابعاد شخصیت، و سلامت عمومی دانشجویان دختر و پسر نشان نداد، اما نتایج تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA) بیانگر وجود تفاوت بین میانگین های ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در گروههای مختلف تحصیلی بود. نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی نشان داد که از پنج ویژگی شخصیتی فقط سه ویژگی روان نژندگرایی و برون گرایی و دلپذیری وارد مدل رگرسیونی شدند و این ویژگی های شخصیتی توانستند حدود 50 درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
محققان مختلف از جمله،باقری یزدی و همکاران(1374؛به نقل از عبد اللّهزاده،1382)در بررسیهای خود در خصوص سلامت دانشجویان و وجود اختلالات روانی در آنان،بیشترین توجه خود را به عواملی نظیر مشکلات اقتصادی،مشکلات تحصیلی،مشکلات خانوادگی،مشکلات مسکن،مشکلات شغلی، مشکلات ازدواج و ارتباط با دیگران معطوف کردهاند و نقش عوامل درونی و مهمتر از همه،نقش ابعاد شخصیتی افراد را در این زمینه نادیده گرفتهاند.
نتایج تحلیل رگرسیون انجامشده در پژوهش برناردو3و همکاران(2005)نیز نشان داد که شخصیت(خصوصا از طریق ابعاد برونگرایی و نوروتیسیسم)،یکی از همبستههای بسیار مهم سلامتی محسوب میشود و ارتباط مثبتی نیز بین انعطافپذیری و عاطفهی مثبت و منفی وجود دارد.
نتایج ارائهشده در این جدول نشان میدهند که بین ابعاد شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن،با نمرات افراد در تمام ابعاد سلامت عمومی همبستگی منفی و معنیدار،و بین رواننژندگرایی و نمرات آزمودنیها در تمام ابعاد سلامت عمومی همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد(توضیح این که در پرسشنامهی 82-QHG، نمرات بالاتر نشاندهندهی پایین بودن سطح سلامتی افراد میباشد و بنابراین،در تفسیر همبستگیها باید به این امر توجه شود).
برای تعیین تفاوت ابعاد شخصیت و سلامت عمومی گروههای تحصیلی مختلف نیز از روش تحلیل واریانس یکطرفه )AVONA( استفاده شد که نتایج آن در جدول 3 و 4 آمده است.
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس یکطرفه نشان داده شد که در زمینهی ابعاد شخصیت تفاوت گروههای تحصیلی،تنها در ابعاد نوروتیسیسم،برونگرایی و باوجدان بودن معنیدار بود.
9651-1651,83,sednereffiD laudividnI dna ytilanosreP rof snoitacilpmI:msinoitcefrep fo ssenevitcurtsed ehT,)5991(.
R,nahC laudividnI dna ytilanosreP.
866-366,81,secnereffiD laudividnI dna ytilanosreP.
P,slliH 4631-7531,13,secnereffiD laukividnI dna ytilanosreP.
ssenippah :ytilanosrep fo ledom rotcaf evif ehT.