خلاصه ماشینی:
مبانی فلسفی و روانشناختی تعلیم و تربیت:بررسی تطبیقی دیدگاههای سهروردی و هوسرل دکتر خسرو باقری نوپرست{o1o}،محمد زهیر باقری نوعپرست{o2o}تاریخ دریافت:90/11/1 تاریخ پذیرش:90/12/15 چکیده {IBاصول و روشهایی که در تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار میگیرند،از مبانی مختلفی سرچشمه میگیرند.
هدف اینمقاله آن است که مبانی فلسفی و روانشناختی تعلیم و تربیت،بر اساس دو دیدگاه مشابه در شرق و غرب موردبررسی قرار گیرد:فلسفه اشراقی شهاب الدین سهروردی و فلسفه پدیدار شناختی ادموند هوسرل.
سوالهای پژوهشناظر به تعیین مبانی فلسفی و روانشناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه هر دو فیلسوف و مقایسه آنها از حیث مشابهت وتفاوتهاست.
در مبانی فلسفی هوسرل،پدیدارشناسی جایگاه هر دو فیلسوف و مقایسه آنها از حیث مشابهت وتفاوتهاست.
در مبنای فلسفی هوسرل،پدیدارشناسی جایگاه اساسی دارد و در آن دو گام اساسی مطرح است.
درمرحله نخست،تأکید بر توصیف تجربههای آدمی و در مرحله دوم،نظر بر کاهش دادن تجربههای زیسته است.
درمبنای روانشناختی،به جای درون بینی تاکید بر تأمل است.
در مبنای فلسفی و معرفتشناختی سهروردی،علمحضوری جایگاه ویژه دارد.
در مبنای روانشناختی،درون بینی از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
در مقایسهسهروردی و هوسرل این نکته قابل توجه است که هر دو فیلسوف به نحو اساسی تحت تأثیر افلاطون قرار دارند و هردو از عینیتگرایی دور میشوند.
در خصوص تفاوتها باید اشاره کرد که در معرفتشناسی،هوسرل در حیطه علمحصولی و سهروردی در عرصه علم حضوری سخن میگوید.
در مبنای روانشناختی،هوسرل بر تأمل و سهروردی بردرونبینی تاکید میورزند.
چنین مبناهایی،تعلیم و تربیت در دیدگاه هر دو فیلسوف را به سوی نوعی شهودگراییسوق خواهد داد.
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت،دانشگاه وینo}