چکیده:
بنا به ادبیات نظری بازاریابی، اجرای یک برنامه بازاریابی درونی منجر به آموزش، انگیزش، هدایت و رهبری نیروی کار و ایجاد سطح بالاتری از رضایت در آنان می شود و آنان را قادر می سازد تا سطح بالاتری از کیفیت خدمات را به مشتری ارائه نموده و در نهایت منجر به عملکرد بهتری در سازمانی های خود شوند. با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش تلاش گردیده تا عناصر مهم در بازاریابی درونی بررسی شده و تاثیر آن ها بر عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گیرند. پس از مرور و بازبینی پژوهش های پیشین و ساخت مدل مفهومی، پرسش نامه ای تهیه و در اختیار مدیران و کارکنان شرکت های خدمات مسافرتی شهر تهران قرار گرفت و در نهایت داده های گردآوری شده از 72 پرسش نامه با کمک روش معادلات ساختاری و نرم افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از دسته پژوهش های میدانی و از نوع همبستگی می باشد که در آن بازاریابی درونی به عنوان متغیر مستقل و عملکرد سازمانی متغیر وابسته می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش، مدل مفهومی ارائه شده را تایید نمود و نشان داد که بازاریابی درونی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر عملکرد دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- نتایج تحلیل عاملی برای روایی سازه متغیرهای پژوهش متغیر معیار KMO سطح معناداری بارتلت بازاریابی درونی چشم انداز 500/0 000/0 توسعه 871/0 000/0 پاداش 884/0 000/0 عملکرد سازمانی منظر مالی 736/0 000/0 منظر مشتری 729/0 000/0 منظر فرآیندهای داخلی 692/0 000/0 منظر یادگیری و رشد 729/0 000/0 جهت تأیید روایی سازه، سطح معناداری بارتلت باید مقداری کمتر از 5 درصد داشته باشد و برای آماره کفایت نمونهبرداری نیز معمولا مقادیر بیش از 50 درصد قابل قبول است.
-Cronbach' α جدول2- وضعیت پایایی متغیرهای پژوهش (آلفای کرونباخ) متغیر پنهان متغیر مشاهدهپذیر ضریب آلفای کرونباخ بازاریابی درونی چشم انداز 955/0 توسعه 958/0 پاداش 939/0 مقدار میانگین 950/0 عملکرد سازمانی منظر مالی 711/0 منظر مشتری 749/0 منظر فرآیندهای داخلی 738/0 منظر یادگیری و رشد 783/0 مقدار میانگین 745/0 در این پژوهش برای بررسی و آزمون مدل مفهومی ارائه شده توسط پژوهشگر از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است.
جدول5- وضعیت مربوط به ریز متغیرهای عملکرد سازمانی در شرکتهای مورد بررسی ابعاد تعداد کمینه بیشینه انحراف معیار میانگین منظر مالی 72 2/2 8/4 5/0 4/3 مشتری 72 4/2 8/4 55/0 96/3 فرآیندهای داخلی 72 6/2 6/4 51/0 72/3 رشد و یادگیری 72 2 75/4 68/0 37/3 کارت امتیازی متوازن 72 45/2 39/4 40/0 61/3 5-2- آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش در این پژوهش برای بررسی تاثیر دو متغیر بازاریابی درونی (به عنوان متغیر مستقل) و عملکرد سازمان (به عنوان متغیر وابسته) از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است."