چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاههای دولتی شهر تهران درباره جایگاه رشته فلسفه تعلیم و تربیت می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. به منظور گردآوری داده های موردنیاز از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. کلیه اعضای هیئت علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاههای دولتی شهر تهران که مشتمل بر 22 نفر می باشند، جمعیت مورد مطالعه را تشکیل دادند که از این مجموع 13 پرسشنامه گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که اعضای هیئت علمی رشته فلسفه تعلیم و تربیت در خصوص این رشته تعریف جدیدی ارائه ندادند و همه آنها بر تعریف های موجود اتفاق نظر داشتند. همچنین، آنها ضمن تاکید بر کاربرد فلسفه تعلیم و تربیت در سطح کلان نظام تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت را به منزله آبشخوری برای دیگر رشته های علوم تربیتی تلقی می کنند که به منظور فراهم کردن مبانی نظری خود از فلسفه تعلیم و تربیت مدد می گیرند. علاوه براین، آنها فلسفه تعلیم و تربیت در ایران را علمی جوان و نوپا معرفی کردند که نگاهش بیشتر به سمت غرب بوده و بومی نگری در آن چندان به چشم نمی خورد
خلاصه ماشینی:
کليه اعضاي هيئت علمي گروه فلسفه تعليم و تربيت دانشگاههاي دولتي شهر تهران که مشتمل بر ٢٢ نفر مي باشند، جمعيت مورد مطالعه را تشکيل دادند که از اين مجموع ١٣ پرسشنامه گردآوري و مورد تحليل قرار گرفتند.
صرف نظر از تعريف هاي ارائه شده، هنگامي که صحبت از فلسفه تعليم و تربيت به ميان مي يد، دو اصطلاح کلي براي آن به ذهن مي رسد: الف ) ديدگاه هاي فيلسوفان و انديشمندان درباره تعليم و تربيت که از آن به دوره عام فلسفه تعليم و تربيت تعبير مي شود و ب) يک رشته دانشگاهي که عمري کمتر از يک قرن دارد (پاک سرشت ،١٣٨٠؛ بهشتي ، ١٣٨٥؛ نلر،١٣٨٧؛ اسميت ،١٣٧٠؛ هير و پرتلي ، ١٣٧٤).
در جاي ديگري ، فلسفه تربيت به عنوان فعاليتي در خصوص جايگاه رشته فلسفه تعليم و تربيت در ايران و جهان مي توان به مطالعه شعباني ورکي و محمدي چابکي (١٣٨٧)، بهشتي (١٣٨٥)، باقري (١٣٨٦)، ابراهيم زاده(١٣٨٦) اشاره نمود.
کليه اعضاي هيئت علمي رشته فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه هاي دولتي شهر تهران که مشتمل بر ٢٢ نفر مي باشند، جامعه آماري مورد مطالعه را تشکيل دادند.
نمودار٣: توصيف ديدگاههاي اعضاي هيئت علمي در مورد رابطه فلسفه تعليم و تربيت با ديگر رشته هاي علوم تربيتي / ٣.
از طرف ديگر در مورد جايگاه اين رشته ، بدون ترديد فلسفه تعليم و تربيت را در ايران رشته اي نوپا تلقي نموده و آن را براي دستيابي به جايگاه اصلي خود نيازمند رابطه بيشتر بين نظر و عمل تربيتي دانسته اند.