چکیده:
در سال های اخیر با ظهور پارادایم جامعه اطلاعاتی و نفوذ روز افزون اینترنت، تبلیغات اینترنتی رشد حیرت انگیزی پیدا کرده است و به بخشی حیاتی در دنیای اقتصاد امروز تبدیل شده و روز به روز نیز بر تنوع روش های آن افزوده می شود. هدف مقاله پیش رو نیز انتخاب شکل مناسب تبلیغ اینترنتی در بخش خدمات حمل ونقل هوایی(هواپیمایی ج. ا. ایران- هما) است. بدین منظور از مدلی کاربردی که تلفیقی است از مدل های: تبلیغات تعاملی- راجرز و تورسون، مدل احتمال پیچیدگی- کاسیپو و پتی و مدل چگونگی کارکرد تبلیغات- واقن و مدل تساوی ساختاری تبلیغات- تعاملی هانجون کو، استفاده شده است و چهار نوع کلی تبلیغات اینترنتی شامل تبلیغات نمایشی، ریچ مدیا، ایمیل های تبلیغاتی و تبلیغات ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات، به کمک پرسشنامه ای مشتمل بر چهار بخش (در طیف های 5 گزینه ا ی) و مصاحبه نیمه ساختاریافته از خبرگان نظرخواهی شده است. پس از کاربست تحلیل اکتشافی داده ها بر اساس آزمون تک نمونه ای نسبت (با توجه به نتایج حاصل از بخش 2 و 4 پرسشنامه)، تبلیغ اینترنتی آسمان خراش (Skyscraper) به عنوان مطلوب ترین شکل تبلیغ اینترنتی در بخش خدمات حمل ونقل هوایی به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
") جدول 6- امتیاز و درصدهای اختصاص داده شده به متغیرهای مدل اصلا خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد ظواهر 0 0/00% 5 8/47% 7 11/86% 23 38/98% 21 35/59% 3 5/08% محتوا 0 0/00% 0 0/00% 3 5/08% 17 28/81% 27 45/76% 12 20/34% ابعاد 2 3/39% 4 6/78% 7 11/86% 12 20/34% 18 30/51% 16 27/12% انیمیشن 0 0/00% 2 3/39% 9 15/25% 13 22/03% 20 33/90% 15 25/42% تعامل 2 3/39% 1 1/69% 8 13/56% 11 18/64% 21 35/59% 16 27/12% ماهیت ترغیبی 3 5/08% 7 11/86% 6 10/17% 16 27/12% 16 27/12% 11 18/64% امتیاز و درصدهای اختصاص داده شده به مناسبترین شکل تبلیغ اینترنتی خدمات حملونقل هوایی از نظر مشارکت کنندگان به ترتیب الویت (امتیاز 1 به مناسبترین روش اختصاص یابد) جدول 7- الویت بندی مشارکت کنندگان از اشکال تبلیغاتی مورد مطالعه 1 2 3 4 5 6 7 فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد بنر 17 28/81% 14 23/73% 13 22/03% 9 15/25% 5 8/47% 1 1/69% 0 0/00% پاپ آپ 5 8/47% 4 6/78% 15 25/42% 18 30/51% 11 18/64% 2 3/39% 4 6/78% درون شبکه 0 0/00% 1 1/69% 2 3/39% 1 1/69% 1 1/69% 9 15/25% 45 76/27% آسمان خراش 23 38/98% 14 23/73% 10 16/95% 6 10/17% 3 5/08% 2 3/39% 1 1/69% فوق متن 0 0/00% 2 3/39% 1 1/69% 5 8/47% 19 32/20% 28 47/46% 4 6/78% ایمیل 3 5/08% 11 18/64% 5 8/47% 12 20/34% 14 23/73% 12 20/34% 2 3/39% تبلیغات ویدیویی 11 18/64% 13 22/03% 13 22/03% 8 13/56% 6 10/17% 5 8/47% 3 5/08% نتایج تحقیق براساس نتایج حاصل از پرسشنامهها، خدمات حملونقل هوایی از بعد نوع تبلیغ در گروه تبلیغ کالا خدمات قرار میگیرد."