Abstract:
اقبال مصرفکنندگان ایرانی به محصولات ساخت ترکیه بهگونهای است که بسیاریاز تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را ساخت ترکیه و بسیاریاز فروشندگان ایرانی محصولات ساخت ایران را جنس ترک معرفی میکنند. در این شرایط تولیدکنندگان ایرانی صدای خاموش صحنهی بازار هستند. هدف از پژوهش حاضر درک معنای تولیدکنندگان ایرانی از برند جنس ترک است که برای این منظور از روش پژوهش مردمنگاری با رویکرد انتقادی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش تولیدکنندگان در منطقه آزاد انزلی، روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و حجم نمونه باز با قید دستیابی به اجماع نظری است. مصاحبه نیمهساختاریافته، مشاهده غیرمستقیم و مستقیم، حضور در کنشهای فردی و جمعی و یادداشتبرداری راههای جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش است. استفادهاز استقراء در بررسی دادههای جمعآوری شده در فرآیند مشاهده، مصاحبه، یادداشتبرداری، استخراج گزاره، کدگذاری باز، کشف مفهوم و کدگذاری محوری نشانداد که معنای تولیدکنندگان ایرانی از جنس ترک دارای سه مقولهی پشتیبانی دولت ملّیگرای جمهوری ترکیه از برندهای با مبدأ ترکیه، پشتیبانی مردم ملّیگرای جمهوری ترکیه از برندهای با مبدأ ترکیه و فضای مناسب کسبوکار در جمهوری ترکیه است.
Iranian consumers tend to make Turkish products in such a way that many Iranian manufacturers introduce Turkish products and many Iranian sellers describe Iranian products as Turkish. Under these circumstances, Iranian producers are the silent voice of the market. The purpose of the present study is to understand the meaning of the Turkish producers of the Turkish brand using a critical approach to ethnographic research. The statistical population of the study is producers in Anzali Free Zone, the non-probability sampling method is targeted and the sample size is open to achieving theoretical consensus. Semi-structured interviews, indirect and direct observation, participation in individual and collective actions and taking notes were used to collect the required data. The use of induction to examine data collected in the process of observation, interviewing, taking notes, proposing extraction, open coding, concept discovery and axial coding showed that the meaning of Iranian producers of Turkish origin has three categories including turkey’s nationalist government backs brands of Turkish origin, supporting Turkish nationalist brands of Turkish origin and the right place for business is in Turkey.