چکیده:
این مقاله با توجه کردن به نقاط قوت برنامة درسی ملی ،درصدد نقد و ارزیابی رویکرد این سند نسبت بـه آمـوزش زبـانهـای خارجی از سه منظر می باشد؛١.بررسی بخش زبـانهـای خـارجی از دیـدگاهمبـانی نظـریوروششـناختی وهمـاهنگی و شفافیت محتوای درونی ؛٢.نقد و بررسی محتوایی بر اساسمبانی بنیادین سیاستگذاریموجـوددر ادبیـاتمربوطـه و ٣.نقـد بخش مربوطه بر اساس اسناد کلان کشور.بدین منظور ابتدا بخش های مرتبط برنامة درسی ملـی راتحلیـل محتـوایی کـردیم . نتایج نشان می دهد که برنامة موجود علاوه بر اینکه دارای نقاط قوتی از جمله حرکت به سمت تمرکززدایـی وافـزایش سـاعات تدریس آموزش زبان انگلیسی است ، دارای نقاط ضعفی همچون عدمهماهنگی و ارتباط اهدافو ابهاموعـدمشـفافیت بعضـی مطالب مطرحشده نیز می باشد.سپس برای نقد سند از دیدگاه دوم، برنامة درسـی ملـی بـر اسـاس شـش اصـل مسـتخرج از ادبیات مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج نشاندهندةهماهنگی و گاه ناهماهنگی محتوایسند بـا ایـن اصـولاسـت . در ادامه محتوای بخش زبانهای خارجی برنامة درسی ملی به عنوان یـک حـوزة یـادگیری از نقطـه نظـر همخـوانی بـا اهـداف و جهت گیریهای مطرحشده در اسنادکلان کشورموردبررسی قرار گرفت .نتایج این بررسی نشان می دهدکه بخـش زبـانهـای خارجی برنامة درسی ملی (نگاشت سوم)نمی تواند زمینه را برای رسیدن به اهداف مطرحشده در اسناد بالا دستی فـراهم کنـد. درپایان مقالة حاضر،راهکارهایی برایتدوین راهنمایبرنامة درسی زبانانگلیسی ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
روش تحقیق از آنجاکه برخی از صاحبنظران، سیاستگذاریها را ساختارهای گفتمانی می دانند که به عنوان موضوعات تحلیلی ساده قابل بررسی نیستند بلکه باید در قالب اسنادی که ارائه کنندة سیاستگذاریها هستند تحلیل و تفسیر شوند (فیشر، ٢٠٠٣: ١٣١)، مقالة حاضر برای جوابدادن به سؤالات تحقیق ، به بررسی چهار سند عمده می پردازد که در واقع در غیاب سند واحد برای سیاستگذاری آموزش زبان انگلیسی در کشور، نقش این نوع سیاستگذاری را ایفا می کنند، برای پاسخ به سؤال اول پژوهش ، محتوای بخش زبانهای خارجی برنامة درسی ملی به عنوان یک حوزة یادگیری از حوزههای یازدهگانه که در صفحات ١١٠ تا ١١٢ برنامة درسی ملی آمده است ، از دیدگاه مبانی نظری و روششناختی و هماهنگی و شفافیت محتوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
با درنظر گرفتن این اهداف و با توجه به مواردی که به عنوان اصول حاکم بر فرایند تولید برنامة درسی ملی مطرح شدهاند، مانند «جامعیت ، انسجام و هماهنگی در مؤلفه ها و عناصر سند» و «وضوح و شفافیت و عدمابهام و کلی گویی در سند» (نگاشت سوم، ص ١٢)، انتظار می رود این سند به صورت روشن و منسجم و نسبتا دقیق و مشخص سیاست های مربوط به حوزههای مختلف درسی از جمله آموزش زبانهای خارجی را تبیین و تعیین کند.
The Teaching of Languages and Cultures in Queensland: Towards a Language for Education Policy for Queensland Schools (Queensland Education Department, Center for Applied Linguistics & Languages, Griffiths University, Australia).
"Priorities in English language education policy and classroom implementation".