چکیده:
هدف این مقاله بررسی میزان شناخت مدرسان زبانهای خارجی از نقش فرایند یادگیری و آموزش زبان با استفاده از راهبردها و ابزارهای الکترونیکی تحت وب در حوزة زبان خارجی است . در این راستا ابتدا با بهرهگیری از روش تحقیق اسنادی ماهیت زبان در ارتباطات الکترونیکی تحت شبکة تارگستر جهانی و روشهای مطرح در بهبود توسعة توانش زبانی و ارتباطی زبانآموزان در آموزش برخط ١ بررسی شد و سپس با توجه به اهمیت آشنایی مدرسان رشتة زبان، به ویژه در بخش آموزش و ترجمة زبانهای خارجی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، با نقش آموزش الکترونیکی ، میزان آشنایی مدرسان زبان با راهبردها و ابزارهای فناوری مطرح در آموزش برخط ، با استفاده از روش تحقیق توصیفی – پیمایشی موردسنجش قرار گرفت . نتیجة حاصل از نظرسنجی از ٦٨ مدرس زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی و فارسی از ٧ دانشگاه سنتی و مجازی در این تحقیق مشخص کرد که بیشتر مدرسان زبان
خلاصه ماشینی:
در این راستا ابتدا با بهرهگیری از روش تحقیق اسنادی ماهیت زبان در ارتباطات الکترونیکی تحت شبکة تارگستر جهانی و روشهای مطرح در بهبود توسعة توانش زبانی و ارتباطی زبانآموزان در آموزش برخط ١ بررسی شد و سپس با توجه به اهمیت آشنایی مدرسان رشتة زبان، به ویژه در بخش آموزش و ترجمة زبانهای خارجی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، با نقش آموزش الکترونیکی ، میزان آشنایی مدرسان زبان با راهبردها و ابزارهای فناوری مطرح در آموزش برخط ، با استفاده از روش تحقیق توصیفی – پیمایشی موردسنجش قرار گرفت .
در این مقاله با درنظرگرفتن نقش مدرسان زبان در افزایش توانش زبانی و ارتباطی زبان خارجی دانشجویان، میزان شناخت مدرسان زبانهای خارجی از فرایند یادگیری و آموزش زبان با استفاده از راهبردها و ابزارهای الکترونیکی تحت وب به عنوان سؤال اصلی تحقیق موردمطالعه قرار گرفت و در عین حال میزان و چگونگی استفاده از مجموعه نرمافزارهای آموزش زبان و آزمایشگاه دیجیتالی در تدریس زبان و تفاوت میزان شناخت مدرسان رشته های مختلف زبان خارجی (انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی و فارسی به غیرفارسی زبانان) از ابزارها و راهبردهای الکترونیکی رشته خود نیز به عنوان سؤالات دیگر تحقیق موردبررسی قرار گرفتند.